söndag 24 juli 2022

 


Markus evangelium

Dagens text: mark.7:24-30

Helsingborg 6 maj 2021

 

Nyckelord ”Äter av barnens smulor….”

 

 

 

Jag måste erkänna att dagens text är en av mina käraste texter. Den beskriver hur stor Guds kärlek är till oss genom Jesus Kristus. Den talar också om vad ”tro” innebär och även att vi får lov att argumentera för ”vår sak” i kärlek!

Låt oss tillsammans titta närmare på texten tillsammans.

En hednisk kvinna kommer till Jesus, hon är desperat. Hennes dotter är angripen av en ond ande. På något sätt vet hon vem Jesus är och vad som kan hända i hans närhet.

 25 En kvinna vars dotter hade en oren ande fick höra om honom, och hon kom genast och föll ner för hans fötter. 26 Det var en grekisktalande kvinna av syrisk-fenicisk[m] härkomst. Hon bad att Jesus skulle driva ut den onda anden ur hennes dotter. Mark.7:25-26 

Hon har två saker mot sig, hon är kvinna och har en hednisk härkomst. Den judiska traditionen hade mycket att säga om detta. Men hennes omsorg och kärlek till sin drabbade dotter är större en omständigheterna kring tradition. Hon faller ner inför Jesus och vädjar till honom. Hennes bön är stark.

27 Jesus sade till henne: "Låt först[n] barnen få äta sig mätta. Det är inte rätt att ta brödet från barnen och kasta det åt hundarna." Mark.7:27

Jesus svarar lite bryskt kan vi kanske tycka! Samtidigt är jag glad över att versen finns med för att visa på att Jesus är också Lejonet av Juda. Han har sidor som vi måste lära oss att se för att få hela bilden av Honom.

28 Hon svarade honom: "Herre, även hundarna under bordet äter av barnens smulor." Mark.7:28

 

Det är stor betydelse att vi läser versen noga och tänker efter. Hon kan tyda och även förstå Jesu liknelse. Det är inte många gånger som vi ser det i samband med Jesu undervisning. Hon har också frimodigheten att utveckla Jesu ord, genom att göra påståendet om ”smulorna på golvet!” Att få del av smulorna kan även hon och hennes dotter få del av Israels välsignelser.

 29 Då sade han till henne: "För det svarets skull säger jag dig: Gå hem, den onda anden har lämnat din dotter." 30 Och hon gick hem och fann barnet liggande på sängen. Den onda anden var borta. Mark.7:29-30

Jesus gläds i sitt hjärta över kvinnans svar till Honom. Han ser hennes tro och är glad över hennes svar. Han kan även se hennes tillit och förtröstan på Honom. Denna hedniska kvinna är ett föredöme för oss alla. Jesus vill att vi ska komma till honom utan fruktan, religiösa begränsningar och alla traditionella mönster. Det behövs inga mellanhänder, bara direkt till Jesus!

Paulus skriver till oss:

16 (L) Men alla ville inte rätta sig efter evangeliet. Jesaja säger: Herre, vem trodde vår predikan?[g] 17 (M) Alltså kommer tron av predikan[h] och predikan genom Kristi ord. Rom.10:16-17

Någon hade berättat om Jesus och den hedniska kvinna trodde och sökte upp Honom.

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...