torsdag 28 juli 2022

Del 35 Mark.8:14-21

 


Markus evangelium

Dagens text: Mark.8:14-21

Helsingborg 10 maj 2021

 

Nyckelord ”Förstår ni fortfarande inte!”

 

 

 

Det händer rätt ofta att jag hamnar i köket och bakar något. Jag tycker det är lika roligt och fascinerande varje gång att blanda ihop alla ingredienserna. Ofta tänker jag över hur det kan bli något av smeten, just detta med att allt rörs ihop. Allt är som en klump bara. Men det brukar blir något som inte bara doftar gott, utan smakar härligt också.

Jesus talar med lärjungarna om fariséernas surdeg. På den tiden fanns inte jäst, utan man blandade mjöl och vatten och lät det stå och syras. Surdegen var alltså en viktig del i alla hushåll. Surdegen har till uppgift att ge brödet ”liv!”

15 (D) Då varnade Jesus dem och sade: "Se upp och akta er för fariseernas surdeg och för Herodes surdeg!" 16 De började då säga till varandra att de inte hade något bröd. Mark.8:15-16

Av texten kan vi utläsa att lärjungarna inte hänger med i vad Jesus vill berätta för dem.

17 (E) Jesus märkte det och frågade dem: "Varför säger ni att ni inte har bröd? Förstår ni fortfarande inte, fattar ni inte? Har ni förhärdade hjärtan, 18 (F) ögon som inte ser och öron som inte hör? Kommer ni inte ihåg.  Mark.8:17-18

Jesu förmaning kan verka väldigt skarp, men den behövs! Texten är även till oss över våra förhärdade hjärtan, våra öron som inte hör och våra ögon som inte ser! Med anledning av detta gör Jesus en kort resumé över den senaste tidens händelser och då brödundren. Poängen med Jesu resumé är att lärjungarna ska se ”att det blev över!”

Fariséernas brödbak med deras surdeg fungerar inte på samma sätt. Det blir inte något över, utan bara för deras egen del – egoism!

20 (H) "Och när jag bröt de sju bröden åt fyra tusen, hur många korgar fyllde ni då med brödbitar?" De svarade: "Sju." 21 Han sade till dem: "Förstår ni fortfarande inte?" Mark.8:20-21

Jesus säger precis som det är och han är mycket rak i sin förmaning. Jesus vill att vi alla ska se, att när evangeliet predikas, blir det över och räcker till oss alla. Vi blir också påminda om att allt beror på hur vi tar emot Ordet – huvudet eller hjärtat.

Jesu ord till oss är brödet vi ska leva av och dela med oss av! Fariséerna hade en ”lära” som de noga bevakade och krävde att folket skulle följa.

Jesus kom med liv, brödet, som vi kan leva i och leva av. Han kom även med nåd och sanning.

Ordspråksboken säger följande till oss:

(C) Då undervisade han mig
        och sade till mig:
    Låt ditt hjärta hålla fast
        vid mina ord.
    Bevara mina bud, så får du leva.
Vinn vishet, vinn förstånd!
    Glöm inte vad min mun har sagt
        och vik inte av från det.

Överge inte visheten,
        så ska hon bevara dig.
    Älska henne,
        så ska hon skydda dig.
Visheten är det viktigaste.[a]
    Vinn vishet, vinn förstånd
        med allt du äger.
(D) Håll henne högt,
        så ska hon upphöja dig.
    Hon ger dig ära
        när du omfamnar henne. Ord.4:4-8

 

 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...