fredag 8 juli 2022

 


Markus evangelium

Dagens text: Mark.3:20-30

Helsingborg 20 april 2021

Nyckelvers/ord

Jesus är hemma igen. Väl där, möts han av en storm av anklagelser. Hans familj bedömer honom inte som frisk. De religiösa ledarna anklagar honom för att det är genom den onde som Jesus driva ut onda andar. Alltså alla de som borde vara med honom är emot honom, genom dessa fula anklagelser.

Vi som bekänner oss som troende eller vad vi kallar oss, har alla drabbats av denna lite ”enkla etiketten!” Ni är galna, säger omgivningen till oss. Men tänk på att det är en profetia som går i uppfyllelse!

22 (I) De skriftlärda som hade kommit ner från Jerusalem sade: "Han är besatt av Beelsebul[h]. Det är med de onda andarnas furste som han driver ut andarna." Mark.3:22

De religiösa ledarna verkar var desperata, vanlig argumentation med rim och reson har flugit i väg. Nu använder de alla mörkrets kanoner. Det skjuts med tunga pjäser. Varför? De är så fyllda av fruktan över att folket kan vända sig emot dem och makten med dess alla fördelar försvinner.

Jesus ville och vill sätta människor fria till nytt liv i glädje och tacksamhet.

44 (Q) Jesus ropade: "Den som tror på mig, han tror inte på mig utan på honom som har sänt mig. 45 (R) Och den som ser mig, han ser honom som har sänt mig. 46 (S) Jag har kommit till världen som ett ljus, för att ingen som tror på mig ska bli kvar i mörkret. 47 (T) Om någon hör mina ord och inte håller dem, så dömer inte jag honom, för jag har inte kommit för att döma världen utan för att frälsa världen. Joh.12:44-47

Läs Mark.3:23-27

Jesus ger en förklaring på deras anklagelser. De som lyssnat på hela samtalet måste ha blivit helt förvirrade. Att driva ut onda andar med hjälp av den onde verkar vara konstigt. De religiösa ledarna verkar hamnat i en återvändsgränd!

28 (K) Jag säger er sanningen[i]: Alla synder och hädelser ska människorna få förlåtelse för, hur de än hädar. 29 Men den som hädar den helige Ande får aldrig någonsin förlåtelse utan är skyldig till evig synd." 30 De hade ju sagt att han hade en oren ande. Mark.3:28-30

Texten ovan är den text som resulterar i mångas själavård. Anledningen till detta är åter brist på god undervisning i evangeliet. En person som medvetet har hädat den helige Ande kommer aldrig till själavård, han/hon har lämnat allt vad kristen tro innebär. Får du denna tanke var bara lugn, Jesus är nära dig.

Den onde har fortfarande mandat att fresta, pröva, skrämmas och försöker leda dig bort från vägen. Be om blodets beskydd så viker han bort. Jesu död på korset och segern där gäller för tid och evighet.

) Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus. (B) Livets Andes lag har i Kristus Jesus[a] gjort mig fri från syndens och dödens lag. (C) Det som var omöjligt för lagen, svag som den var genom den köttsliga naturen, det gjorde Gud genom att sända sin egen Son som syndoffer, till det yttre lik en syndig människa. I hans kropp fördömde Gud synden. (D) Så skulle lagens rättfärdiga krav uppfyllas i oss som inte lever efter köttet utan efter Anden. Rom.8:1-4

 

 

 


Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...