onsdag 13 juli 2022

 


Markus evangelium

Dagens text: Mark.4:30-34

Helsingborg 25 april 2021

Nyckelord/vers: Guds rike

Här blir vi nog lite överraskade! Jesus har tidigare undervisat om senapskornet som ”mått” på vår tro. Nu menar Jesus att vi ska se senapskornets förvandling som en bild på Guds rike. Jesus är den som är Kung i detta rike, och vi som är frälsta har fått nåden att vara medborgare i detta Rike. Vi har lämnat världen och har ett nytt medborgarskap!

 32 Men när det blivit sått, växer det upp och blir större än alla andra köksväxter och får så stora grenar att himlens fåglar kan bygga bo i dess skugga." Mark.4:32 

Jag har många gånger studerat hur fåglar bygger sina bo och förundrats över hur ”oplanerat” det ser ut. Men så fel jag haft! Efter höststormar och när löven fallit av trädet ligger fågelboet kvar, helt oskadat. Brukar le för mig själv när jag konstaterar hur fel jag hade.

Fåglarna väljer med omsorg en plats för boet och bygger för att skapa skydd och trygghet för nästa generation. Här finns många påminnelser/likheter om Guds rike.

Guds rike är vår trygghet och vår viloplats. Här finns allt vi behöver, och framför allt finns Jesus där. Vi kan umgås och vi får komma inför Hans tron i tillbedjan, bön och lovsång. Här möts alla medborgarna i Guds rike. Liknelsen bygger på något som från början var mycket litet, till att bli något stort.

33 Med många sådana liknelser predikade han ordet för dem, på ett sådant sätt att de kunde förstå[g]34 (L) Han talade bara i liknelser till dem. Men när han var ensam med sina lärjungar förklarade han allt. Mark.4:33-34

De utvalda fick alltid en uttydning av liknelsen, men de som var ”utanför” fick hålla till goda med själva liknelsen.

Efter uppståndelsen fick lärjungarna del av Honom själv genom den helige Ande. De fick då möjligheten att själva gå ut och ge det vidare som Jesus undervisat om. De blev bärare av evangeliets alla hemligheter.

Genom den helige Andes vägledning fick Guds rike sin utbredning och människor kom till tro på Jesus. Berättelsen om Jesus som de inte såg, blev trovärdig och de fick nytt liv och en bestående glädje.

(R) Lovad är Herren!
    Han har visat mig
        sin underbara nåd
    i en belägrad[
e] stad.
23 (S) Jag sade i min ångest:
        "Jag är avskuren från dina ögon!"
    Men du hörde min bön om nåd
        när jag ropade till dig.

24 (T) Älska Herren,
        alla ni hans trogna!
    Herren bevarar de trofasta,
        men den som handlar i högmod
            straffar han strängt.
25 (U) Var starka och modiga i era hjärtan,
    alla ni som hoppas på Herren!
Ps.31:22-25

En av Davids många psalmer. Han är en man med många erfarenheter, vilka formade honom att bli den Kung som Gud ville ha i Israel.

Han hade inte forskat, studerat utan han hade erfarenheten av Guds godhet. David visste helt enkelt att det fungerade. Viktigt att komma ihåg alla kung Davids ensamma dagar i fruktan. Därför kunde han frimodigt berätta för att ge andra i hans närhet tro och hopp.

Detta är en av Guds rikes stora hemligheter.

 

 

 

 

 

 



Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...