måndag 18 juli 2022

Del 25 Mark.6:7-13

 


Markus evangelium

Dagens text: Mark.6:7-13

Helsingborg Valborg 30 april 2021

 

Nyckelord Två och två gick de ut

 

 

 

 (E) Och han kallade till sig de tolv och började sända ut dem två och två och gav dem makt över de orena andarna. (F) Han befallde dem att inte ta med sig något annat på vägen än en stav – varken bröd eller väska eller pengar i bältet. Sandaler fick de ha, men inte två tunikor [d Mark.6:7-9   

Nu ska lärjungarna ”skolas in!” Jesus ger dem tydliga instruktioner om hur de ska hantera olika situationer de kommer att hamna i. Vi funderar nog lite över dessa annorlunda råd och direktiv. Jesus vill inte att de ska bekymra sig över rent ”fysiska” saker som kläder, mat och pengar, inte ens en matsäck. ”Herren förser” var budskapet de fick med sig och de orden är även till oss idag.

10 Han sade också till dem: "När ni kommer in i ett hus, så stanna där tills ni går vidare. 11 (G) Och om man någonstans inte tar emot er eller lyssnar på er, så gå därifrån och skaka av dammet under era fötter som ett vittnesbörd mot dem." Mark.6:10-11

Där de blev mottagna, där skulle de stanna. Här är en beskrivning som vi kanske inte ser! De skulle alltså stanna hos dem som ville veta mer och som tog emot deras budskap. På de platser de inte blev väl mottagna skulle de lämna platsen och då skaka av sig även dammet på sina fötter.

Hur fungerar vi idag med tanke på att bli kvar där det inte finns intresse eller längtan efter Guds ord. Det ska självklart var och en själva bestämma. Jag är tveksam att bli kvar i en sådan miljö. Den miljön tär och den saknar liv.

12 De gick ut och predikade att människorna skulle omvända sig, 13 (H) och de drev ut många onda andar och smorde många sjuka med olja och botade dem. Mark.6:12-13

Den auktoritet som Jesus gav sina lärjungar synliggjordes i tecken och under. De kom och gick i Jesu namn. Onda andar gav vika, sjuka blev helade. Folket tog villigt emot Ordet – Ordet blev synligt, genom den Osynlige.

Vi ska aldrig med egen kraft övertyga, utan helt lita på den helige Andes vägledning. Herren är den som förser och det gäller allt. Vi har en förmåga att ”sudda bort Ordet” genom att lova mer än vad Guds ord säger till oss.

Var förväntansfull på vad den helige Ande vill göra genom oss – Han har full kontroll, alltid.

Prisa vår Gud, ni folk,
    låt hans lov ljuda högt,
(F) för han gav liv åt vår själ
    och lät inte vår fot vackla.
10 (G) Du prövade oss, Gud,
    du luttrade oss
        som man luttrar silver. Ps.66:8-10


Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...