fredag 29 juli 2022

Del 37 Mark.8:27-30

 


Markus evangelium

Dagens text: Mark.8:27-30

Helsingborg 12 maj 2021

 

Nyckelord v27

 

 

 

27 (J) Sedan gick Jesus och hans lärjungar ut till byarna runt Caesarea Filippi. På vägen frågade han sina lärjungar: "Vem säger människorna att jag är?" Mark.8:27

 

Jesus är på vandring tillsammans med sina lärjungar. De befinner sig i byarna runt Caesarea Filippi. De går där och samtalar med varandra och Jesus ställer en fråga till dem: ” Vem säger människorna att jag är”! En ytterst väsentlig fråga! Men varför ställer Han frågan egentligen? Jag tror att Jesus bland annat vill kolla upp lärjungarnas uppmärksamhet och frågor som ställs i folkvimlet. Hur uppfattar de folkets samtal och funderingar.

Hur svarar vi, när människor som vi möter frågar oss. Kan vi på ett bra sätt förklara eller är vi tveksamma i våra svar. Frågan som Jesus ställer är en påminnelse till oss också.

 28 De svarade: "Johannes Döparen. Men vissa säger Elia, och andra någon av profeterna." Mark.8:28

Jodå, de har snappat upp både det ena och det andra som folket pratat om vad gäller Jesu identitet. Det har säkert funnits fler alternativ, men dessa var kanske de vanligaste.

29 Då frågade han dem: "Och ni? Vem säger ni att jag är?" Petrus svarade honom: "Du är Messias."  Mark.8:29

Nu blir det lite mer personligt och nära och det hettar till lite extra. Nu ska lärjungarna svara på frågan! Petrus, den tvärsäkre svarar genast: ”Du är Messias!” En stark bekännelse. Trots Petrus svar och bekännelse så vet vi hur han missade att hålla fast den, när Jesus fängslades.

Varför skriver jag så? Jo, jag tror att vi kan bekänna Jesus som Herre i våra liv, men ändå missa hela poängen. Det blir som en slogan som omgivningen kan uppfatta som ”påklistrad!” Jag har varit i sammanhang där dessa ord har upprepats om och om igen. Men inlevelsen och kärleken saknats, orden bara faller till marken!

 30 Men Jesus befallde dem strängt att inte säga det till någon. Mark.8:30

Många gånger har jag funderat över dessa ord från Jesus. Jag tror att vi ska se skillnaden på Jesus Människosonen och Jesus Kristus. Människosonen vandrade fysiskt här på jorden och många uppfattade honom som Messias. De trodde Jesus var den som skulle befria Israel från Romarriket. De önskade och hoppades att Jesus var krigar Kungen. Jesus Kristus är, den uppståndne och förhärligade Jesus. Nu vill Han att vi ska gå ut och berätta om vem han är – evangeliets kärna.

Idag gör vi samma misstag och gör ”våra egna tolkningar.” Detta kommer åter från våra olika läror och traditioner. Det som är problemet då är vi ”tolkar in Honom i vår tid!” Alla dessa tolkningar utan Guds ords vägledning blir helt missvisande och förminskar Jesus. Utan Guds ord och den helige Andes ledning blir tolkningarna en samling felaktiga slutsatser.

Paulus skriver:

 17 Jag ber att vår Herre Jesu Kristi Gud, härlighetens Far, ska ge er vishetens och uppenbarelsens Ande så att ni får en rätt kunskap om honom. 18 (N) Jag ber att era hjärtans ögon ska få ljus så att ni förstår vilket hopp han har kallat er till, hur rikt och härligt hans arv är bland de heliga 19 (O) och hur oerhört stor hans makt är i oss som tror, därför att hans väldiga kraft har varit verksam. Ef.1:17-19

 

Läs även Kol.1:9-14

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...