onsdag 27 juli 2022

Del 34 Mark.8:10-13

 


Markus evangelium

Dagens text: Mark.8:10-13

Helsingborg 9 maj 2021

 

Nyckelord De började diskutera med honom


(H) Se till att ingen fångar er med den tomma och förrädiska filosofi som bygger på mänskliga traditioner och världsliga makter[b] och inte på Kristus. (I) I honom bor gudomens hela fullhet i kroppslig gestalt, 10 (J) och i honom är ni uppfyllda[c], han som är huvudet över alla härskare och makter. Kol.2:8-10

 

Paulus, farisé, nu en apostel i Jesu tjänst till att sprida evangeliet. Han gjorde denna utmärkta sammanfattning. Han hade fått insikten att diskussioner leder bara bort från Guds ord och skapar konflikter. Däremot stod han alltid upp för Sanningen.

I dagens text söker fariséerna något att diskutera med Jesus.

 11 (B) Fariseerna kom dit och började diskutera med honom. För att pröva honom begärde de ett tecken från himlen. Mark.8:11

Ibland undrar jag varför de höll på som de gjorde, men återigen, deras tradition kunde inte kopplas till Jesus och hans undervisning. De hade mycket insikt ”om Gud” men de ”kände honom inte!” Fariséerna måste ha sett samma under, helande och befrielse som alla runt Jesus.

Jag återkommer ofta till detta med alla olika läror som hindret att lära känna Jesus. Alla samfund/organisationer har sina grundpelare och det kan vara och är ett stort hinder. Jag tror att Guds ord, Bibeln gör oss fria i ljuset av den helige Ande.

 12 Jesus suckade i sin ande och sade: "Varför begär det här släktet ett tecken? Jag säger er sanningen: Det här släktet kommer aldrig att få något tecken." 13 Och han lämnade dem och steg i båten igen och for över till andra sidan sjön. Mark.8-12-13

 

Jesus suckar och blir förundrad över deras ”tröghet.”

Jag inledde med Paulus ord till församlingen i Kolosse och jag vill påstå att dessa ord är lika aktuella idag. Det förekommer alldeles för mycket ordstrider. Att vi har dessa ordstrider mynnar ut ifrån ifrågasättandet av Bibelns texter och hur de ska tolkas.

Hade vi strävat efter enhet i Ordet hade den kultur vi befinner oss i uppfattat oss som trovärdiga. Men den som förvanskar Guds ord har hamnat på en mycket farlig väg.

18 (Q) För alla som hör profetians ord i denna bok betygar jag: Om någon lägger något till dessa ord, ska Gud lägga på honom de plågor som beskrivs i denna bok. 19 Och om någon tar bort något från orden i denna profetias bok, ska Gud ta ifrån honom hans del i livets träd och i den heliga staden som beskrivs i denna bok.  Upp.22:18-19

Tydligt och klart, det behöver inte ens kommenteras. Viktigt att komma ihåg är, att detta är de sista orden Jesus förmedlar till Johannes. Alla brevs slutord är själv budskapet och fungerar som en stark förmaning.

Till sist:

Att ”modernisera” Guds ord för att det ska ”passa” dagens kultur leder ingen vart. Här finns ett ansvar att ”förklara och försvara” Guds ord och bemöta ogudaktiga påståenden.

 16 (M) Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig[d] till undervisning, tillrättavisning, upprättelse och fostran i rättfärdighet, 17 (N) så att gudsmänniskan blir fullt färdig, väl rustad för varje god gärning. 2Tim.3:16-17

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...