fredag 1 juli 2022

Del 8 Mark.2:1-12

 



Markus evangelium

Dagens text: Mark.2:1-12

Helsingborg 13 april 2021

Nyckelvers/vers

Under alla tider har det funnits människor som varit duktiga på att lösa livets olika problem. Det har funnits en drivkraft hos dessa utvalda människor, och idag möter vi några av dem.

Då kom man till honom med en förlamad som bars av fyra män. När de för folkmassans skull inte kunde komma fram med honom till Jesus, tog de bort taket över platsen där han var. De gjorde en öppning och sänkte ner bädden som den lame låg på. Jesus såg deras tro och sade till den lame: "Mitt barn, dina synder är förlåtna." Mark.2:3-5 

Bara tanken att ta bort delar av taket är en bedrift, men de hade bara en tanke, och det var att den lame mannen skulle få möta Jesus och bli helad. Bärarna var hans hopp till ett nytt liv.

Jesus ser deras tro och den lame mannen! Men som vanligt under Jesu vandring på jorden fanns det negativa iakttagare. I denna händelse var det de skriftlärda, som såg och lyssnade, och då med ett kritiskt och negativt sinne.

Nu satt där några skriftlärda, och de tänkte i sina hjärtan: (B) "Varför talar han så? Han hädar! Vem kan förlåta synder utom Gud?" Mark.2:6-7

Varför var det så här? Deras hjärtan var förstockade och fick därför ett förmörkat sinne. De kunde inte se på Jesus som att det var Guds son, och det berodde på en ovilja att lära känna Honom!

10 Men för att ni ska veta att Människosonen[a] har makt på jorden att förlåta synder, säger jag dig" – och nu talade han till den lame: 11 "Res dig, ta din bädd[b] och gå hem!" Mark.2:10-11

Mannen som låg på båren, förlamad, var säkert inget obekant ansikte för de som var tillsammans där i lokalen. Plötsligt ser de honom fullt frisk och hur han själv rullar ihop den bår på vilken han kom dit.

Jubel och glädje bland de samlade folket från trakten – men inte från de skriftlärde. De muttrade och ifrågasatte det som hände framför deras ögon.

Jag vill påstå att samma fenomen råder idag bland många kristna och ledare. Allt som inte hänt tidigare ska analyseras och ifrågasättas med alla tänkbara medel. Det obekanta blir något sorts hot. Det stämmer inte med vår lära!

12 Då reste mannen sig upp, och genast tog han sin bädd och gick ut inför ögonen på dem alla. Och alla blev utom sig av häpnad och prisade Gud och sade: "Vi har aldrig sett något liknande!" Mark.2:12

Den f.d lame mannen hade fått nytt liv och folket gladde sig tillsammans med honom. Samtidigt var de förundrade och prisade Gud för detta under, de fått nåden att bevittna.

Jesus representerar alltid det enkla, och som den enkle, hade lätt att ta till sig och acceptera. Vi kallar det ibland för ”bondförnuft” utan att för den skull se ner på bonden.

Allt som har med religiositet att göra innebär en massa ”krångel” och anledningen till det är allt ska förklaras, på ett religiöst sätt. Det enkla, uppenbara och tydliga är till för den enkla människan.

11 (J) Jag säger inte att jag har saknat något, för jag har lärt mig att vara nöjd med det jag har. 12 (K) Jag kan leva enkelt, jag kan också leva i överflöd. Med allt och med alla förhållanden är jag förtrogen: att vara mätt och att vara hungrig, att ha överflöd och att lida brist. 13 (L) Allt förmår jag i honom som ger mig kraft. 14 Men ni gjorde väl som hjälpte mig i mitt svåra läge. Fil.4:11-14

Jag har hört alldeles för många förkunnare som lovat guld och gröna skogar i sin förkunnelse. Det är inte evangelium. Det räcker att läsa vad Paulus skriver för att inse att problem kommer vi alltid att stöta på, men nu har vi Jesus, som vi alltid kan vända oss till i livets alla olika skeende. Han är alltid där, hos oss och går med oss. Aldrig ensam.

 

 

 

 

 

 

 



Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...