lördag 23 juli 2022

Del 30 MArk.7:1-23

 


Markus evangelium

Dagens text: Mark.7:1-23

Helsingborg 5 maj 2021

 

Nyckelord Guds bud/lag eller människors stadgar

 

 

 

Ryktet om Jesus är nu spritt över hela Israel, därför kommer det en ”patrull” av skriftlärda/fariséer för att ”kolla upp” Jesu förehavanden. Kom de för goda syften? Nja, det är mycket tveksamt. De kom bland annat av rädsla!

Jesus var medveten om deras ärende och även hur de tänkte och därför kallade Jesus dem för hycklare.

Fariseerna och de skriftlärda frågade honom: "Varför följer inte dina lärjungar de äldstes stadgar utan äter med orena händer?" (C) Han svarade dem: "Jesaja profeterade rätt om er, ni hycklare[f]. Mark.7:5-6f

De äldste stadgar vad innebär dessa för de själva och för folket? Det var en extra ”pålaga” till Lagen. De kom till under fångenskapen i Babylon. Jesus kallade dem för människostadgar, framsprungna ur den mänskliga naturen.

Han sade också till dem: "Ni upphäver skickligt Guds bud för att upprätthålla era egna stadgar. Mark.7:9

Är detta något som vi känner igen även idag? Tyvärr måste jag säga ja till den frågan. Jag tänker på Svenska kyrkan och även bland frikyrkosamfunden. Romerskkatolska kyrkan är även med på ett hörn. Vi kan sammanfatta detta i begreppet ”liberalteologi!” Gemensamt för dessa är alla ”omskrivningar” och moderna tolkningar av Bibelns texter. En mycket farlig verksamhet.

17 Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. 18 (N) Jag säger er sanningen[e]: Innan himmel och jord förgår ska inte en bokstav[f], inte en prick[g] i lagen[h] förgå, inte förrän allt har skett. Matt.5:17-18

 

Jag anser att om man förvanskar, skriver om eller tar bort sanningar från Bibeln, då saknar man gudsfruktan och respekten för sanningen. Detta är hädiskt. Jag förstår varför Jesus kallade dem för hycklare.

14 (E) Jesus kallade till sig folket igen och sade: "Lyssna på mig allihop och förstå: 15 (F) Inget som går in i människan utifrån kan göra henne oren. Det är det som kommer ut ur människan som gör henne oren.[j]" Mark.7:14-15

Efter detta börjar Jesus att undervisa om orent – och rent.

21 (I) Inifrån, från människornas hjärtan, kommer de onda tankarna: sexuell omoral, stöld, mord, 22 äktenskapsbrott, girighet, ondska, svek, orgier, avund[l], hädelse, högmod och dårskap. 23 Allt detta onda kommer inifrån och gör människan oren." Mark.7:21-23

Alla yttre ”förbättringar” har inget värde för evigheten – det är vårt inre som måste förändras. Det är betydligt svårare för då måste vi göra något med vårt ego – det måste nämligen dö!

Hela detta avsnitt vill berätta för oss betydelsen om att hålla oss nära Jesus och leva i Hans ord. Där har vi vår kompass och riktningen är konstant – himlen!

Ett riktmärke för oss är detta med tradition, liturgi, ikonmålningar och ämbetsklädsel. Desto mer av detta vi ser, ju klarare lyser traditionen fram och skymmer Guds ord. (En personlig reflektion och åsikt)

13 (J) Ni är kallade till frihet, bröder. Låt bara inte den friheten ge köttet något tillfälle, utan tjäna varandra i kärlek. 14 Hela lagen uppfylls i ett enda budord: Du ska älska din nästa som dig själv. [c] 15 (K) Men om ni biter och sliter i varandra, se då till att ni inte slukar varandra. Gal.5:13-15

Friheten i Kristus, låt ingen ta den ifrån dig.

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...