torsdag 14 juli 2022

Del 21 Mark.4:35-41

 


Markus evangelium

Dagens text: Mark.4:35-41

Helsingborg 26 april 2021

 

Nyckelord: Vem är Han?

 

 

 

Ännu en text som vi har levt med sedan söndagsskolan. Vi har hört den i olika tolkningar och sammanhang. Den var mycket populär i trosrörelsens begynnelse. Jag säger det igen, texter som vi har denna känsla för, är risken stor att vi inte har förstått innebörden eller budskapet. För mig är texten en påminnelse över detta som lärjungarna säger till varandra: ”Vem är Han?” Ja, vem är Jesus och vad vill Han berätta för oss?

 41 (N) Då greps de av stor fruktan och sade till varandra: "Vem är han? Till och med vinden och sjön lyder ju honom!" Mark.4:41

Vi tar det från början. De befinner sig i samma båt som Jesus tidigare undervisade ifrån. Nu är de på väg till andra sidan sjön. Jesus är trött och Han somnar där i båten.

 38 Själv låg han i aktern på en dyna och sov. De väckte honom och sade: "Mästare[i]! Bryr du dig inte om att vi går under?" Mark.4:38

Plötsligt kommer en storm över sjön och lärjungarna blir oroliga. De var fiskare och vana vid sjön. Trots deras sjövana blir de fyllda av panik. De väcker Jesus och anklagar Honom för att inte ”bry sig om dem!” De har otro i sitt hjärta och den driver dem till deras reaktion mot Jesus.

39 Han vaknade och talade strängt till vinden och sade till sjön: "Tig! Var tyst!" Då lade sig vinden och det blev alldeles stilla. Mark.4:39

Jesus talar till problemet – tig och var stilla! Jesus är alltså även Herre över stormen och den lyder Honom.

 40 Han sade till dem: "Varför är ni rädda? Har ni fortfarande ingen tro?" Mark.4:40

Denna fråga har följt mig i många år och den har inte varit en ”kompis precis!” Anledningen är att ingen förklarade vad tro innebar och vad tro betyder i våra liv. Vi repeterar vad tro är! Den viktigaste tolkningen finner vi hebreiskan Jesu eget språk (ibland talade på armeniska också). Det finns många olika tolkningar men för mig blev detta med att umgås med Gud, sitta i hans famn och lära känna Honom. Det betyder också trohet, tillit och förtröstan. Allt bygger på en relation. Desto mer vi umgås, desto mer lär jag känna Honom och därför kan jag hass fullt ut tro på Honom.

Samma båt, samma utbildning och samma budskap – lärjungarna är på utbildningsturné. De reser med Jesus, deras rabbi. Jesus vill inget annat än att de ställer just frågan – vem är Han?

Det är naturligt att bli rädd, ledsen och uppleva uppgivenhet. Jesus hade också känslor, Han till och med grät.

Jesus vill att vi, precis som lärjungarna ska veta vem vi ”har i båten!” Är det jag själv som styr eller har jag lämnat över rodret till Jesus. När Jesus är med oss i båten kan vi även då bli rädda, men skillnaden är att det finns andra öppningar och lösningar på olika problem. Tillsammans med Honom ser saker ting ut på ett annorlunda sätt.

Vi har satt fokus på i dagens text i att fråga oss: ”Vem är Han?” Jag tror att den frågan är den viktigaste av alla frågor för att få en nära relation med Honom. Ju fler frågor som får svar ju tryggare blir vi i vår relation med Honom. Detta kommer i sin tur att skapa tro i våra hjärtan – att tro på Honom.

Hade jag fått den undervisningen under trosrörelsen hade mitt kristna liv sett annorlunda ut redan då. Nu är jag där, sittande i Guds famn, trygg och har ett liv med Honom.

 Vi som är starka är skyldiga att bära de svagas svagheter och inte tjäna[a] oss själva. (B) Var och en av oss ska tjäna sin nästa till hans bästa och hans uppbyggelse. Kristus tjänade ju inte sig själv, utan som det står skrivet: Dina smädares smädelser föll över mig.[b]

(C) Allt som har skrivits tidigare är skrivet till vår undervisning, för att vi ska bevara vårt hopp genom den uthållighet och tröst som Skrifterna ger. (D) Må uthållighetens och tröstens Gud hjälpa er att vara eniga med varandra efter Kristi Jesu vilja, (E) så att ni alla med en mun prisar vår Herre Jesu Kristi Gud och Far. Rom.15:1-6

 

 

 

 

 

 


Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...