tisdag 12 juli 2022

Del 19 Mark.4:26-29

 


Markus evangelium

Dagens text: Mark.4:26-29

Helsingborg 24 april 2021

Nyckelord/vers v.29

En kort text, bara 4 verser, men med mycket innehåll. Det blir mycket bildspråk och det är något jag uppskattar.

26 Jesus sade: "Guds rike är som när en man sår säd i jorden. 27 Han sover och stiger upp, natt blir dag och säden växer och skjuter i höjden, han vet inte hur. Mark.4:26-27

Principen är känd genom alla tider! Jesus använder sådd och skörd processen som en liknelse och detta med liknelser ska påkalla vår uppmärksamhet lite extra. Ser vi inte innebörden ska vi be att den helige Ande leder oss genom den.

Om vi gör punkter av texten framträder den tydligare.

1.    Så säd i jorden – vetekornets lag

2.    Efter sådden kommer det ett tunt strå, som första tecken

3.    Axet visar på identiteten över vad det kommer att bli

4.    Det mogna vetet i axet

5.    Skördetid

Såningsmannens/bondens aktiva tid är i förberedelsen av jorden och sådden. Resten av tiden är väntan och åter väntan. Allt det andra ger Gud honom och Han skapar förutsättningarna till den ”goda” skörden!

Det som driver såningsmannen/bonde är överlevnad för hans familj och honom själv. Omsorgen och omtanken, precis som Gud tänker om oss. Han vill ge och har gett oss det bästa, Jesus Kristus.

Om vi återgår till punkterna igen så kan vi se det på följande sätt!

1.    Starten

2.    Tålamod och förundran

3.    Stråt/axet får sin identitet

4.    Nytt liv

5.    Skördetiden

23 (U) Må fridens Gud själv helga er helt och fullt, och må er ande, själ och kropp bevaras hela så att ni är utan fläck när vår Herre Jesus Kristus kommer24 (V) Trofast är han som kallar er, han ska också utföra sitt verk. 1Tess.5:23-24har

Vårt största problem i denna moderna tid är – tålamodet, och brist på förundran. Vi strävar efter att allt ska gå fort. Men frågan är varför vi har så bråttom med allting. Jag tror vi läser Bibeln på ett annorlunda sätt än vad Gud vill. Hos Gud finns ingen tid så som vi uppfattar tiden. Han bara är i det absoluta nuet. Även i våra församlingar vill att allt ska komma på en gång.

Gud har all kunskap, vishet och har aldrig bråttom. Vi vet, men vill inte erkänna att hastverk är av ondo. Till exempel kommer ingen väckelse förrän i rätt tid, Guds tid. Alla delar måste först vara på rätt plats och i rätt tid.

10 Det land dit du nu kommer för att ta det i besittning är inte som Egyptens land som ni drog ut ifrån, där du måste trampa upp vatten till den säd du sådde, så som man gör i en köksträdgård. 11 (C) Nej, det land dit ni nu drar för att ta det i besittning är ett land med berg och dalar som får vatten att dricka genom himlens regn. 12 Det är ett land som Herren din Gud har omsorg om. Ständigt vilar Herren din Guds ögon på det, från årets början till årets slut. 5.Mos.11:10-12

Det rike som Gud längtar efter att vi ska befinna oss i, är Guds rike. Gemenskapen med Gud leder oss och visar hur vi ska leva enligt Honom.

Han vet före oss när det är tid för sådd och skörd och Han talar till oss när det är dags! Här finner vi också lyssnandets välsignelse.

Lyssna.

Psalmisten säger till oss:

[c]Herren är nådig och rättfärdig,
    vår Gud är barmhärtig.
Herren bevarar de enkla,
    jag var i nöd och han frälste mig.
[d]Vänd om till din ro, min själ,
    för Herren har varit god mot dig.
[e]Du har räddat min själ från döden,
    mitt öga från tårar, min fot från fall.
Jag ska vandra inför Herren
    i de levandes land.
10 [f]Jag tror, därför talar jag,
    jag som plågades svårt,
11 [g]jag som sade i min ångest:
    "Alla människor sviker[h]." Ps.116:5-11

 

 

 


Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...