söndag 10 juli 2022

Del 17 Mark.4:1-12

 


Markus evangelium

Dagens text: Mark.4:1-12

Helsingborg 22 april 2021

Nyckelvers/0rd ”Den goda jorden”

En liknelse/berättelse som vi hört från söndagsskolan och genom hela vårt kristna liv. Det gemensamma med alla dessa berättelser är att vi hört dem så ofta att vi blivit ”immuna” för dem. En annan orsak är att vi inte har förstått dem!

Vi kan säga att de är så uppenbara att vi inte ser den fulla innebörden av just denna liknelse. Jag uppskattar denna liknelse mer än många andra. Jag ska förklara senare.

10 (D) När han blev ensam, frågade de tolv och de andra som var med honom om liknelserna. 11 Då sade han till dem: "Ni har fått del i Guds rikes hemlighet. Mark.4:10-11

Lägg märke till att Markus skriver Guds rikes hemligheter, ett uttryck som Paulus ofta använder och påminner oss om. (Markus var medarbetare till Paulus, egen kom.) Dessa hemligheter är inte uppenbara för alla utan endast de som fått del av den helige Ande.

En av dessa hemligheter är att lyssna! Detta lyssnande innebär gemenskap med Gud och att våga vara i Hans stillhet och tystnad. Var är det någonstans? I Hans Ord, Bibeln. De innebär att vi helt enkelt ”stänger av” våra egna tankar. De har en benägenhet att ofta störa vårt lyssnande. Först där finns möjligheten att ta emot!

 Men en del föll i god jord, och det sköt upp och växte och gav skörd, trettiofalt och sextiofalt och hundrafalt[a]." Och han sade: "Hör, du som har öron att höra med!" Mark.4:8-9

Jesus utmanar oss till att lyssna och då till vad ”den goda jorden” innebär för oss. Finns det god och dålig jord? En dum fråga kan tyckas, men den behöver ställas och svaret är viktigt.

Ja, det finns god jord och anledningen är att den är vänd, plöjd, harvad och förberedd. Allt skadligt i jorden har kommit upp i ljuset och kan förnyas till sådd.

 En åker som dricker det regn som ofta faller på den och som ger god skörd åt dem som den odlas för, den åkern får välsignelse från Gud. (D) Men bär den törnen och tistlar är den värdelös och farligt nära förbannelsen. Slutet blir att den bränns av. Hebr.6:7-8

Vatten behövs på en åker för att den ska ge skörd och desto bättre den är skött ju mer kommer den att bära skörd till oss.

Låt oss inse att åkern är vi människor och utsädet är Guds ord, Bibeln. Någon har arbetat och vårdat jorden, bönens välsignelse och någon annan har förkunnat Ordet, utsädet. När fröna/kornen kommer i denna förberedda jord är möjligheten stor att något sker med oss.

Vi längtar efter ljuset, för att bli det som Gud förberett för oss. Det första som kommer upp ur jorden kallas ”hjärtblad,” vilket underbart namn, hjärtblad! Det frö som var dött har fått liv och det visar sig som ett hjärtblad.

Jesus undervisar i Joh.12 på följande sätt:

23 (F) Jesus svarade: "Stunden har kommit när Människosonen ska förhärligas24 Jag säger er sanningen: Om vetekornet inte faller i jorden och dör, förblir det ett ensamt korn. Men om det dör bär det rik frukt. 25 (G) Den som älskar sitt liv förlorar det, men den som sätter sitt liv sist[h] i den här världen ska bevara det[i] till evigt liv. 26 (H) Om någon vill tjäna mig ska han följa mig, och där jag är ska också min tjänare vara. Om någon tjänar mig ska Fadern ära honom. Joh.12:23-26

 

Tack Jesus att Du räddade mitt liv, när Du visade dessa verser för mig. De hade varit en hemlighet tidigare, men den helige Andes ljus uppenbarade dem för mig.

Tacksam.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...