torsdag 7 juli 2022

 


Markus evangelium

Dagens text: Mark.3:13-19

Helsingborg 19 april 2021

Nyckelvers/ord

Jesus gick upp på berget, där kallade han till sig de 12 som skulle bli hans apostlar. De skulle bli hans sändebud och alla 12 skulle få en mycket speciell fullmakt. Stunden var inne för Jesus att delegera och göra dem till representanter för Guds rikes utbredning över vår jord.

14 Han utsåg tolv som han kallade apostlar[c]. De skulle vara med honom, och han skulle sända ut dem att predika 15 och ha makt att driva ut onda andar. Mark.3:14-15 

Ofta när jag läser den här texten, och ser vilka Jesus väljer kommer många tankar i mitt huvud. Utan att överdriva kan jag konstatera att det var en mycket ”brokig skara män” Jesus valde. Tanken om människokännedom finns i huvudet. Där var en förrädare och en selot, en våldets och upprorets man.

Hur vi än ser på Jesu val kan vi upptäcka att han valde rätt män att följa honom, predika, bota sjuka och proklamera att Jesus var Messias. Hur vet vi detta, att det var rätt personer. Ja, om det inte vore så skulle inte jag suttit och skrivit detta idag. Jag har fått del av dessa utvaldas uppdrag, som vi kan tycka var en ”brokig skara!”

De gjorde det som de var utsända till att göra och jag fylls av tacksamhet. Genom dess män kan vi läsa evangeliet, jubla över Jesu seger på korset, den tomma graven och Jesu uppståndelse.

Mitt i allt detta tänkande kommer en ny tanken: ”Han valde mig och dig!”

När vi ser dessa män drabbas vi ibland av världens tankesätt, där meriter, cv och diverse egenskaper kommer i centrum. Världen tänker i ”ansedda personer, nobla, högt utbildade, kunniga och framför allt nyttan av dem.”

För mig blir det en gigantisk väckarklocka! ”Vem är jag att ha kritiska tankar om någon och med vilken rätt!” Här är det viktigt att skilja på sak och person, annars hamnar vi i det djupa diket.

(I) Det är Herrens nåd
        att det inte är ute med oss,
    att[a] det inte är slut
        med hans barmhärtighet.
23 (J) Den är ny varje morgon,
    stor är din trofasthet.
24 (K) Herren är min del,
        det säger min själ,
    därför hoppas jag på honom.

25 (L) Herren är god
    mot dem som väntar på honom,
        mot den själ som söker honom.
26 Det är gott att i stillhet
    hoppas på hjälp från Herren.
27 (M) Det är gott för en man
    att bära ett ok i sin ungdom.

 

 

 

 

 



Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...