tisdag 19 juli 2022

Del 26 Mark.6:14-29

 


Markus evangelium

Dagens text: Mark.6:14-29

Helsingborg 1maj 2021

 

Nyckelord: Jesu namn hade nu blivit känt

 

 

 

15 En del sade att han var Elia, och andra att han var en profet liksom någon av profeterna. 16 När Herodes hörde detta sade han: "Det är Johannes, han som jag halshögg. Han har uppstått." Mark.6:15-16

Det spekulerades hej vilt över vem Jesus egentligen var, Herodes stod nog för den ”vildaste” tolkningen av dem alla. Andra tolkade Jesus som en profet, en god lärare/rabbi, det fanns säkert massor av andra tolkningar.

Herodes verkade haft någon typ av relation med Johannes Döparen. Han tyckte om att lyssna på honom, hans hustru däremot var väldigt hatisk till J.D. Detta hat var orsakad av den förkunnelse J.D hade angående deras äktenskap. Lagen anser att detta var äktenskapsbrott och det påminde J.D dem om. Detta var INTE populärt.

Vi blir påminda om en annan kvinna med stor makt, Isebel i Gamla testamentet.

22 (J) När Joram fick se Jehu sade han: ”Är allt bra, Jehu?” Han svarade: ”Hur skulle det kunna vara det så länge som din mor Isebels avgudaväsen och hennes många trolldomskonster finns kvar?” 2Kung.9:22

Vi ska inte gå in mer angående Isebel, men vi kan konstatera att det var en kvinna behärskad av stort mörker och maktbegär. Gemensamt för dessa två kvinnor var just makten och de hatade profeterna som kom med sanningen.

22 Då kom Herodias dotter in och dansade, och Herodes och hans bordsgäster blev så förtjusta att kungen sade till flickan: "Be mig om vad du vill, så ska du få det."  Mark.6:22

Det var stor fest hos Herodes och många var inbjudna. Herodias dotter kom och dansade för de samlade. Det var en extatisk dans och männens huvuden blev som förbytta, bland dessa fanns Herodes.

 23 Han svor på det och sade till henne: "Vad du än ber om ska jag ge dig, ända till hälften av mitt rike." Mark.6:23

Herodes blev så imponerad, att han gav detta löfte till henne. Genom dotterns dans får Herodias sin chans, att bli av med J.D och hon vill ha hans huvud på ett fat. Ganska primitivt, men hämnden har ett fult ansikte och grymma handlingar.

 28 Och han bar fram hans huvud på ett fat och gav det åt flickan, och flickan gav det åt sin mor.

29 När Johannes lärjungar fick höra det, kom de och hämtade hans döda kropp och lade den i en grav. Mark.6:28-29

Herodias dotters dans blev slutet för J.Ds tjänst. Hans lärjungar hämtade honom och begravde honom. Vad som hände dessa lärjungar vet vi inte, kanske anslöt de sig till Jesus och blev hans följeslagare. Ren spekulation.

Blev Herodias lyckligare, knappast, hon fick säkert andra problem att brottas med. Hämndfyllda och bittra människor blir aldrig lyckliga. Vi ska påminna varandra oms att Jesus dog även för dessa människor. Det finns inga hopplösa fall för Jesus.

Jag avslutar med några verser från Ps.25

 Herre, jag lyfter min själ till dig.
    (A) Min Gud, jag litar på dig.
Låt mig inte behöva skämmas[b],
    låt inte mina fiender
        triumfera över mig!
(B) Nej, ingen som hoppas på dig
        ska skämmas.
    Skämmas ska de som sviker
        utan orsak.

(C) Herre, visa mig dina vägar,
    lär mig dina stigar.
Led mig i din sanning och lär mig,
    för du är min frälsnings Gud,
        på dig hoppas jag alltid.
(D) Tänk på din barmhärtighet
        och din nåd, Herre,
    för de är av evighet. V.1-6

 

 



Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...