söndag 3 juli 2022

Del 10 Mark.2:18-22

 



Markus evangelium

Dagens text: Mark.2:18-22

Helsingborg 15 april 2021

Nyckelvers/ord

I dagens avsnitt finns några passager som kan skapa funderingar. Vad innebär fastan? Jag tänker inte rent allmänt utan just i dagens text? Ordet fasta betyder bl.a att välja bort, men vi förknippar ordet fasta ofta med avskild. Men vad menar Jesus i texten?

 19 Jesus svarade: "Bröllopsgästerna kan väl inte fasta medan brudgummen är hos dem? Så länge de har brudgummen hos sig kan de inte fasta. 20 Men det ska komma dagar när brudgummen tas ifrån dem, och då, på den dagen, kommer de att fasta. Mark2:19-20  

Jesus och hans lärjungar har anklagats för att inte fastar! Jesus svarar med att referera till ett bröllop som verkar var en märklig förklaring. Han säger även att Han är Brudgummen! I den judiska traditionen, bildmässigt, är Brudgummen Gud. Bruden är församlingen.

Med andra ord, när Jesus gick här på jorden, fysiskt, pågick ett bröllop. Jesus bjöd in till fest. Därför fanns det ingen tid för fasta. Vi får ibland försöka se det ”rent historiska” för att förstå. När vi ser detta är det betydligt enklare att förstå alla bildbeskrivningar i Bibeln.

21 Ingen syr fast en lapp av okrympt tyg på en gammal mantel. I så fall river det nya tyget bort ännu mer från den gamla manteln och revan blir värre. Mark.2:21

 22 Och ingen häller nytt vin i gamla säckar[i]. I så fall spränger vinet säckarna och både vinet och säckarna förstörs. Nej, nytt vin häller man i nya säckar." Mark.2:22

Markus är jude och kan därför mycket om det judiska livet och framför allt mycket insatt i den judiska traditionen. Han har fångat Jesu ord på ett fint sätt. Utifrån detta kan vi se att det nya livet i Kristus inte passar ihop med traditionen.

Jesus kom med det goda, glad budskapet, som vi kallar för evangeliet. Det blir krockar när det kopplas samman med något annat. För Jesus var lagen densamma och skrifterna fanns alltid med i Hans undervisning. Men mänskligt födda traditioner ville Han inte skulle ”skymma” evangeliet. Därför blev det mycket konflikter med fariséer, skriftlärda och andra religiösa grupper.

Hur har vi det idag med detta? Ja, var och en får svara på det och kanske pröva sig själv. Jag tror att många kommer att svara med att traditionen skymmer mycket av Guds ord och andra vill inte se att det är så!

De som håller hårt på traditionen sätter den över Guds ord. Detta leder oss inte in Guds rike. Det blir svårt att ta evangeliet in i hjärtat.

Nyckelord idag.

 Nej, nytt vin häller man i nya säckar.

(D) Jag är förvånad att ni så fort överger honom som har kallat er genom Kristi nåd och vänder er till ett annat evangelium, (E) fast det inte finns något annat. Det är bara några som skapar förvirring bland er och vill förvränga Kristi evangelium. (F) Men även om vi själva eller en ängel från himlen skulle ge er ett annat evangelium än det vi har predikat, så ska han vara under förbannelse[a]Det vi redan har sagt säger jag nu igen: om någon ger er ett annat evangelium än det ni har tagit emot, så ska han vara under förbannelse. Gal.1:6-9

 

 

 

 



Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...