lördag 9 juli 2022

 


Markus evangelium

Dagens text: Mark.3:31-35

Helsingborg 21 april 2021

Nyckelord/vers

Vi säger ofta och vi poängterar lika ofta att församlingen är vår familj och även vårt hem. Men vad församlingen är i det stora hela samtalar vi inte om. Den analysen får vi ta en annan gång.

När jag läser dagens text framträder också något annat. Jag tror att texten vill sätta fokus på ”släktskapet” med Jesus.

32 Folket som satt omkring honom sade: "Se! Din mor och dina bröder är här utanför och frågar efter dig." 33 Han svarade: "Vem är min mor? Och vilka är mina bröder?" Mark.3:32-33

Folket kommer med bud om att Hans familj vill träffa honom. Svaret budbärarna och de andra får, som just då lyssnade på honom blir överraskade, precis som vi blir idag. Vi kan säga att svaret blir aningen ”utmanande!”

 34 Han såg på dem som satt runt omkring honom och sade: "Här är min mor och mina bröder. 35 (M) Den som gör Guds vilja är min bror och min syster och min mor." V.34-35

Här kommer förklaringen, till vår utmaning! Risken att misstolka detta anser jag vara minimal. Jesus betonar och vill få oss uppmärksamma på betydelsen att följa Honom! Samtidigt vill Jesus att vi ska se Hans primära släktskap, och det är med Hans Fader i himlen.

Maria, har fysiskt fött honom och är hans mor. Jesus har även halvsyskon. Men mitt i allt detta vill Jesus påkalla ett annat släktskap med Honom. Vi läser v.35 en gång till. Proklamationen som Jesus ger här blir för många som en gemenskapskatalysator, eller en vattendelare.

Här är det åter skillnaden på att vara ”medlem” eller att vara Jesu lärjunge. Jesus prioriterar alltid att göra det som Hans Fader säger till Honom att göra. Han är det exempel som vi ska följa. Vi ska göra som Han; inrikta oss på att göra Guds vilja i våra liv!

Men, jag hör aldrig Jesus säga något till mig, säger du! Nä, det är möjligt, men Hans ord, Bibeln säger precis allt som vi ska ha fokus på, desto mer vi läser Bibeln, desto närmre är vi Jesus.

(F) Om ni förblir i mig och mina ord förblir i er, så be om vad ni vill och ni ska få det. (G) Min Far förhärligas när ni bär rik frukt och blir mina lärjungar. Joh.15:7-8

Förbli i mig så förblir mina ord i er; säger Jesus, då kan vi be om vad vi vill och det kommer att bli så! Enkelt uttryckt kan man säga, men ack så svårt att följa. Vad är hindret? Den gamla Adams naturen, eller som vi brukar säga, vår mänskliga natur. Förståndet är bra men det för med sig mycket bekymmer.

26 (U) Men när Hjälparen kommer som jag ska sända er från Fadern, sanningens Ande som utgår från Fadern, då ska han vittna om mig. 27 (V) Också ni ska vittna, eftersom ni har varit med mig ända från början. Joh.15:26-27

När Jesus sitter och tittar över alla de samlade och Han vet att hans familj vill träffa honom vet han också att vi kommer i svårigheter utan den Helige Ande. Men Han vill att de, precis som vi ska lyssna till honom.

Genom sin vandring här på jorden ”förberedde Jesus vägen för oss.” han var inte bara en rabbi, ett föredöme, en lärare, utan Jesus är och var Guds son. Han reflekterade Fadern för oss. Alla Guds egenskaper är även de egenskaper Jesus har! Samma gäller alla Guds olika namn.

Herre, du rannsakar mig
    och känner mig.
[b]Om jag sitter eller står vet du det,
    du förstår mina tankar fjärran ifrån.
[c]Om jag går eller ligger ser du det,
    med alla mina vägar
        är du förtrogen.
Innan ordet är på min tunga
    vet du, Herre, allt om det.
Du omsluter mig på alla sidor
    och håller mig i din hand.
Den kunskapen är för underbar
        för mig,
    den är så hög att jag inte kan
        fatta den. Ps.139:1-6

 

 

 

 

 


Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...