tisdag 26 juli 2022

Del 33 Mark.8:1-9

 


Markus evangelium

Dagens text: Mark.8:1-9

Helsingborg 8 maj 2021

 

Nyckelord V.3

 

 

 

Mycket folk har samlats kring Jesus och de har nu varit tillsammans i 3 dagar. De har tagit del av gemenskap, undervisning och sett människor få nytt liv, till ande, själ och kropp.

Jesus vet att alla har lång väg hem och Han vet att de behöver mat för att klara hemfärden.

Vid den tiden hände det återigen att mycket folk hade samlats, och de hade inget att äta. Då kallade Jesus till sig sina lärjungar och sade till dem: "Jag lider med folket. Nu har de varit hos mig i tre dagar, och de har inget att äta. Mark.8:1-2

Här har vi Jesu omtanke och omsorg över oss människor. Samtidigt tror jag att Jesus ser mer än vi lägger märke till. Han vet att om han skickar hem dem hungriga kommer något att hända. Budskapet och allt de varit med om kommer att ”blekna” bort på grund av ”omständigheterna” de kommer att möta.

Jesus vill också att lärjungarna ska komma ihåg det förra brödundret. Men de verkar inte vara riktigt med i sina tankar. Vi kan se det i att det är Jesus som påminner om mat till alla de samlade.

Jesus vill inte riskera att det växer missmod bland folket och då genom deras hunger.

Hans lärjungar svarade honom: "Varifrån ska man få mat att mätta dem med här i ödemarken?" Han frågade dem: "Hur många bröd har ni?" "Sju", svarade de. Mark.8:4-5

Jesus gör en inventering över vad som finns i matsäcken. Vi kan genast notera att lärjungarna har glömt det förra brödundret. Det är på något sätt dolt för dem. Vi människor har en förmåga att glömma och då både på gott och ont. Saker vi har varit med om som gjort starkt intryck glömmer vi lät, när liknande situationer dyker upp. Detta är vad som händer lärjungarna.

Då befallde han folket att slå sig ner på marken. Han tog de sju bröden, tackade Gud, bröt dem och gav åt sina lärjungar för att de skulle dela ut dem, och de delade ut till folket. Mark.8:6

Samma procedur som vid förra brödundret och fiskarna blir också välsignade, precis som bröden.

 Och alla åt och blev mätta, och de plockade upp bitarna som blivit över, sju korgar. Det var omkring fyra tusen där. Sedan sände han i väg dem. Mark.8:8-9

Texten vi läser idag är som en resa i Jesu omsorg och omtanke. Frågan är om det är något mer vi ska lägga märke till?

Ledarskap!

Jesus är den perfekte ledaren. Han tar täten, han ser och han verkställer och då tillsammans med de blivande ledarna. Jesus kan inte se några begränsningar utan ser bara behoven!

När vi lär känna Jesus och frågar oss vem han är har vi också betydligt lättare att följa honom. Allt Jesus gör och vad han säger skapar tro i våra hjärtan. Upptäckten är att det alltid är han som gör något och då i samklang med sin Fader.

Samma möjlighet har vi genom att låta den helige Ande leda oss i vår vilsenhet. Den helige Ande vill vara vår drivkraft – det är inte vi själva som ska göra något i oss själva, utan i Honom.

Följ mig och tro på mig, säger Jesus ständigt till oss, men då måste vi lyssna.

Paulus skriver till oss:

15 (N) Tänk alltså noga på hur ni lever, inte som ovisa människor utan som visa16 (O) Ta väl vara på varje tillfälle, för dagarna är onda. 17 Var därför inte oförnuftiga utan förstå vad som är Herrens vilja. 18 (P) Berusa er inte med vin, det leder till vårdslöshet[b]. Låt er i stället uppfyllas av Anden  Ef.5:15-18

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 11 Dagens ord: Rom.1:5-7 Tema: Guds älskade Helsingborg 9 december 2023 Hänvisningstexter: 1Kor.1:2, 2K...