torsdag 30 juni 2022

Del 7 Mark.1:40-45

 



Markus evangelium

Dagens text: Mark.1:40-45

Helsingborg 12 april 2021

Nyckelvers/ord

40 (T) En spetälsk[i] kom fram till honom och föll på knä och bad: "Om du vill, så kan du göra mig ren." 41 Jesus förbarmade sig, räckte ut handen och rörde vid honom och sade: "Jag vill. Bli ren!" 42 Genast försvann spetälskan från honom och han blev ren. Mark.1:40-42   

Att vara spetälsk, var det samma som att vara helt avstängd från övriga samhället. Ensamheten, övergivenhet och längtan gjorde att denne man desperat sökte upp Jesus. Trots hans svåra situation söker han upp Jesus, och han var medveten om risken.

Det fina i denna berättelse är att mannen har en stor tillit, och tro, på Jesus. Han har inte skapat denna tillit och tro själv, den har kommit till honom. Precis så är det för oss alla idag, vi kan inte i oss själva, bara vi vet att Jesus kan och Han vill.

Jesus ser honom, sträcker ut sin hand till honom och mannen blir helad. Det måste ha varit en obeskrivlig lycka som drabbar denne man. Helandet innebar även gemenskap med övriga samhället. Han var fri! Tilliten till Jesus förändrar oss, om vi vill!

Här är Jesus noga med att mannen ska följa lagen som beskrivs i texten. ”Gå och visa dig hos prästen – och offra enligt lagen” säger Jesus.

45 Men mannen gick ut och började ivrigt berätta och spred ryktet vida omkring. Därför kunde Jesus inte längre gå in i städerna öppet, utan han stannade ute i ödemarken. Och folk kom till honom från alla håll. Mark.1:45

Den helade mannen gjorde inte som Jesus sa ,att han skulle göra. Helandet gjorde att han var full av glädje. Han kände sig ”tvingad att berätta!” Jag tror att Jesus visste detta innan. Berättelsen(vittnesbördet) spred sig som en löpeld över trakterna. Var det tanken när Jesus sa direktiven till den spetälske?

På något sätt blev den spetälske en budbärare, härold, över det glada budskapet – evangeliet. Nu började folket komma till Jesus, Han behöver inte söka upp på samma sätt längre.

28 (N) Kom till mig, alla ni som arbetar[k] och är tyngda av bördor, så ska jag ge er vila. 29 (O) Ta på er mitt ok och lär av mig, för jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då ska ni finna ro för era själar, 30 (P) för mitt ok är milt och min börda är lätt." Matt.11:28-30

Jesus ger ett erbjudande till oss var och en, och vi är fria att säga ja eller nej. Den spetälske mannen tvekade aldrig, för honom fanns inget alternativ. Egentligen har vi inget alternativ heller. Jag tror det är någon form av rädsla som styr oss i detta val som Jesus uttrycker i orden: ”Följ mig!”

 

Jag avslutar med några verser från 1Krön.29 och det är Kung David som ber och lovsjunger:

10 David lovade Herren inför hela församlingen. David sade:

”Lovad är du, Herre,
        vår fader Israels Gud,
    från evighet till evighet!
11 (F) Dig, Herre,
        tillhör storhet och makt,
    härlighet och glans och majestät,
        allt som finns i himlen
            och på jorden.
    Ditt, o Herre, är riket,[d]
        och du har upphöjt dig
            till ett huvud över allt.
12 (G) Rikedom och ära kommer från dig,
    du råder över allt,
        och i din hand är kraft och makt.
    Din hand kan göra vad som helst,
        stort och starkt.
13 Så tackar vi dig nu, vår Gud,
    och lovar ditt härliga namn.

14 För vad är väl jag, och vad är mitt folk, att vi själva skulle kunna ge sådana frivilliga gåvor? Nej, allt kommer från dig, och ur din hand har vi gett det åt dig.  V.10-14

 

 

 

 

 


Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...