tisdag 21 juni 2022

Jesus undervisar om bön

 



Jesus undervisar om bön

Matt.7:6-8

 

Helsingborg 13 maj 2022


(D) Ge inte det heliga åt hundarna[a] och kasta inte era pärlor för svinen. De trampar dem under sina fötter och vänder sig om och sliter sönder er.

Be och ni ska få

(E) Be, och ni ska få. Sök, och ni ska finna. Bulta, och dörren ska öppnas för er.[b] För var och en som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar ska dörren öppnas. Matt.7:6-8

Vi ska se närmare på verserna ovan och leta upp vad hänvisningarna till de olika verserna berättar för oss.

Vi börjar med v6

(B) Tala inte för en dåres öron,
    han föraktar dina kloka ord. Ords.23:9

46 (AA) Då svarade Paulus och Barnabas frimodigt: "Guds ord måste först förkunnas för er. Men när ni avvisar det och inte anser er värdiga det eviga livet, då vänder vi oss till hedningarna. 47 (AB) För så har Herren befallt oss:[v] Apg.13:46

Det kan verka konstigt att ha den versen med i ett sammanhang som berör bön. Det jag tänker på är den stora oviljan att be. Hur ofta pålyser man inte om att på tisdag är det som vanligt bön, i lilla salen. Den som pålyser vet att det är få som hörsammar, i det viktiga att komma till bön.

I Studiebibeln 2015 SFB står det så här om V6:

”Man ska inte ge något åt sådana som inte har förmåga eller kapacitet för att glädja sig över det.”

 

Vi fortsätter till v7

10 (D) För så säger Herren: När sjuttio år har gått för Babel[b] ska jag ta mig an er och uppfylla mitt löfte att föra er tillbaka till denna plats. 11 (E) Jag vet vilka tankar jag har för er, säger Herren, nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp. 12 (F) Ni ska kalla på mig och komma och be till mig, och jag ska höra er. 13 (G) Ni ska söka mig, och ni ska också finna mig om ni söker mig av hela ert hjärta. 14 (H) För jag ska låta er finna mig, säger Herren. Jag ska göra slut på er fångenskap och samla er från alla de folk och alla de orter dit jag har drivit bort er, säger Herren. Jag ska låta er komma tillbaka till den plats från vilken jag förde er bort som fångar. Jer.29:10-14 (v12)

21 (J) Jesus svarade dem: "Jag säger er sanningen: Om ni har tro och inte tvivlar, så kan ni göra inte bara sådant som med fikonträdet. Ni ska till och med kunna säga till det här berget: Lyft dig och kasta dig i havet, och det ska ske22 (K) Allt vad ni ber om i er bön ska ni få, när ni tror." Matt.21:22

24 (J) Därför säger jag er: Allt vad ni ber om och begär, tro att ni har fått det, så ska det bli ert. 25 Och när ni står och ber, så förlåt om ni har något emot någon. Då ska också er Far i himlen förlåta er era överträdelser."[g] Mark.11:24

(D) Och jag säger er: Be, och ni ska få. Sök, och ni ska finna. Bulta[b], och dörren ska öppnas för er. 10 För var och en som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar ska dörren öppnas.Luk.11:9

12 (F) Jag säger er sanningen: Den som tror på mig ska göra de gärningar som jag gör. Och större än så ska han göra, för jag går till Fadern13 (G) Och vad ni än ber om i mitt namn ska jag göra, för att Fadern ska bli förhärligad i Sonen. 14 Om ni ber om något i mitt namn, ska jag göra det. Joh.14:13

 (E) Om någon inte förblir i mig, kastas han ut som en gren och vissnar. Sådana grenar samlar man ihop och kastar i elden, och de bränns upp(F) Om ni förblir i mig och mina ord förblir i er, så be om vad ni vill och ni ska få det. (G) Min Far förhärligas när ni bär rik frukt och blir mina lärjungar. Joh.15:7

23 (P) Den dagen kommer ni inte att fråga mig om något. Jag säger er sanningen: Vad ni ber Fadern om i mitt namn, det ska han ge er. 24 (Q) Hittills har ni inte bett om något i mitt namn. Be och ni ska få, så att er glädje blir fullkomlig. Joh.16:23

 21 (T) Mina älskade, om hjärtat inte fördömer oss har vi frimodighet inför Gud22 (U) och vad vi än ber om, det får vi av honom eftersom vi håller hans bud och gör det som gläder honom. 23 (V) Och detta är hans bud: att vi ska tro på hans Sons namn, Jesus Kristus, och älska varandra så som han befallt oss.  1Joh.3:22

Till vers 8 finns bara en hänvisning

(E) Om någon av er brister i vishet ska han be till Gud, som ger åt alla villigt och utan att kritisera, och han ska få. (F) Men han ska be i tro, utan att tvivla. Den som tvivlar liknar havets våg som drivs och piskas av vinden. En sådan människa ska inte tänka att hon kan ta emot något från Herren, (G) splittrad som hon är och ostadig på alla sina vägar. Jak.1:5-6

När vi läser texterna ovan kan vi konstatera att här finns löftet, förmaningen, uppmuntran och konsekvensen av bön. Därför tog jag med V6 för att se allvaret i att be för det som den helige Ande leder oss till.

Jag vill än en gång påminna om betydelsen av att följa hänvisningarna som finns till verser vi läser. Den judiska traditionen kallar detta för midrach och kan förklaras med att vers talar till vers till ett sammanhang.

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...