fredag 17 juni 2022


 


Romarbrevet

Textavsnitt: Rom.15:22-33

 

Helsingborg Påskdagen 4 april 2021

 

Paulus har ofta olika planer och planerar därför att göra nya resor, med nya utmaningar. Där han befinner sig just nu pågår en insamling till de fattiga i Jerusalem. Paulus är angelägen om att kunna vara delaktig i detta genom att överlämna denna gåva.

26 (U) Makedonien och Achaia har nämligen bestämt sig för att göra en insamling till de fattiga bland de heliga i Jerusalem. 27 (V) Så har de bestämt, och de står också i skuld till dem. För om hedningarna har fått del i deras andliga goda, så är de också skyldiga att betjäna dem med sitt materiella goda. Rom.15:26-27

Vi stannar till lite extra i texten ovan. Här beskriver Paulus betydelsen av ömsesidighet. Hedningarna i Makedonien och Achaia har tagit emot evangeliet och de är medvetna om var ifrån det kommer. De är inympade i det sanna olivträdet, från vilket all välsignelse kommer. De har kommit från det vilda olivträdet och fått smaka vad det sanna olivträdet har i sin stam.

Syskonen i Jerusalem har det svårt, de judekristna, därför behöver de all hjälp de kan få. De hednakristna känner en stark nöd och delar därför de gärna med sig.

31 (Y) Be att jag blir räddad från dem i Judeen som inte tror och att hjälpen jag har med mig till Jerusalem blir väl mottagen av de heliga.  Rom.15:31

Vi kan nästan uppfatta att Paulus känner lite olust att bege sig till Judeen. Det har sina skäl. De vet vem Paulus är och vad har han gjort mot de kristna som han kallade ”vägen.” Samtidigt vet de att han är hedningarnas apostel och det gör hans rykte än mer tveksamt. Han står mellan två starka eldar, där religiositeten härskar.

Paulus förvandling på väg till Damaskus var inte uppskattad av alla. Egentligen bekymrade detta inte honom. Han brinner för evangeliet och är älskad av Gud, det räckte länge för honom.

Lärornas fångenskap, är upprinnelsen till alla religiösa strider och debatter som inte leder någonstans, utan skapar bara problem. Evangeliet banar alltid nya vägar till välsignelse för många, och problem för andra. Men där evangeliet bryter igenom, är allt annat av mindre betydelse.

Påskens budskap är evangeliet – uppståndelsen. Livet har segrat.

Då gick även den andre lärjungen in, han som hade kommit fram till graven först, och han såg och troddeTidigare hade de nämligen inte förstått Skriftens ord att han måste uppstå från de döda. 10 Därefter gick lärjungarna hem igen. Joh.20:8-10

21 (D) Jesus sade än en gång till dem: "Frid vare med er! Som Fadern har sänt mig sänder jag er." 22 Sedan han sagt detta, andades han på dem och sade: "Ta emot den helige Ande! 23 (E) Om ni förlåter någon hans synder så är de förlåtna, och om ni binder någon i hans synder så är han bunden." Joh.20:21-23

Herre, mitt bergfäste,
    min borg och min räddare,
(
C) min Gud, min klippa
        och min tillflykt,
    min sköld och min frälsnings horn,
        mitt värn och mitt skydd,
    min frälsare som frälser mig
        från våldet.

Till Herren, den högt lovade,
        ropar jag,
    och jag blir frälst från mina fiender.

(D) Dödens vågor omgav mig,
    fördärvets strömmar skrämde mig.
(E) Dödsrikets band omslöt mig,
    dödens snaror mötte mig.
(F) I min nöd åkallade jag Herren,
        jag ropade till min Gud.
    Från sitt tempel hörde han min röst,
        mitt rop nådde hans öron.

(G) Då skakade jorden och bävade,
        himlens grundvalar darrade,
    de skakade av hans brinnande vrede.
(H) Rök steg ur hans näsa
        och förtärande eld ur hans mun,
    det gnistrade av glöd från honom. 2Sam.22:2-9

 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...