tisdag 7 juni 2022

Rom.10:12-21

 



Romarbrevet

Textavsnitt: Rom.10:12-21

Del 2

Helsingborg 24 mars 2021

 

Nyckelvers i avsnittet: V17

Vi kan notera att Paulus för ett parallellt resonemang i dagens avsnitt. Han jämför juden och hedningen(greken) om vilka fördelar och nackdelar som de har. Paulus visar på deras olika förutsättningar.

  12 (I) Här är ingen skillnad mellan jude och grek. Alla har samme Herre, och han ger av sin rikedom till alla som åkallar honom. 13 (J) Var och en som åkallar Herrens namn ska bli frälst. [e]deras trosliv. Rom.10:12-13

 

Samtidigt poängterar han att förutsättningarna är de samma angående frälsningen. Båda behöver ropa efter Jesus, och där finns ingen och kommer aldrig att finnas andra förutsättningar. Själva filtret är vår åkallan, ropet efter Jesus.

 14 (K) Men hur ska de kunna åkalla den som de inte har kommit till tro på? V14

Här finns en klar logik. För att ropa till Jesus, måste någon berätta att Han finns, men i det osynliga.

 Tron är en övertygelse om det man hoppas, en visshet om[a] ting som man inte ser. Genom tron fick fäderna sitt vittnesbörd. (B) Genom tron förstår vi att universum har skapats genom ett ord från Gud, så att det vi ser inte har blivit till av något synligt. Hebr.11:1-3

 Då blir det genast lite knepigare. Det måste alltså finnas en evangeliebärare som kommer med sanningens ord, evangeliet om Jesus Kristus.

 15 Och hur ska några kunna predika om de inte blir utsända? Som det står skrivet: Hur ljuvliga är inte stegen av dem som förkunnar det goda budskapet! [f]

16 (L) Men alla ville inte rätta sig efter evangeliet. Jesaja säger: Herre, vem trodde vår predikan? [g Rom.10:15-16

Paulus beskriver denna ständiga valsituation som vi alla hamnar i, mer eller mindre. Ska vi verkligen följa Jesus helt och fullt? Är det värt att offra allt annat och lämna världen för ett liv med Jesus. Var och en har ett fritt val till detta. För min del finns inga alternativ – jag vill följa Jesus, leva med Honom, dö och uppstå tillsammans med Honom.

Nyckelvers

 17 (M) Alltså kommer tron av predikan[h] och predikan genom Kristi ord. Rom.10:17

Läs sakta och låt innebörden sakta sjunka in ditt innersta.

Här ligger ett stort ansvar hos alla förkunnare. Det handlar alltså INTE om känslor utan att ge ut evangeliet på ett sådant sätt att det skapar tro i våra hjärtan. Guds ord är den enda vägen för att vi kristna, ska kunna leva ett rikt välsignat liv.

Det duger inte med moraliska uppmaningar eller politiska rättvisekrav. Bara Guds rena ord kan förändra en människa till tro. Det duger inte hellre att riva ut sidor i Bibeln för att anpassa oss till världen. Vi ÄR INTE sända till att anpassa evangeliet efter den tid vi lever i.

 20 Och Jesaja går så långt att han säger: Jag lät mig finnas av dem som inte sökte mig, jag uppenbarade mig för dem som inte frågade efter mig. 21 Men om Israel säger han: Hela dagen har jag räckt ut mina händer mot ett olydigt och trotsigt folk[k]. Rom.10:20-21

Vi kan utan vidare sätta in församlingen/kristenheten så som den ser ut idag. Vi har facit hur det gick för Israel. Orden är riktade lika mycket till oss. Vi är idag ett trotsigt och olydigt folk som vill gå vår egen väg. Israel fick bittert erfara detta! Låt oss vända tillbaka till Ordet. NU.

Någon har sagt att år 2021 kommer vara året där ”svärdet” kommer gå rätt igenom kristenheten i Sverige. Vi är där nu, urskiljning är på gång. Det är bara du och jag som kan göra valet!

Jag har gjort mitt val att leva nära Jesus och lyssna till den helige Ande.

Till sist några ord från Hebreerbrevet.

 När vi nu har en så stor sky av vittnen omkring oss, låt oss då lägga bort allt som tynger och särskilt synden som snärjer oss så hårt, och löpa uthålligt i det lopp vi har framför oss. (B) Och låt oss ha blicken fäst på Jesus, trons upphovsman och fullkomnare. För att nå[a] den glädje som låg framför honom uthärdade han korset, utan att bry sig om skammen, och sitter nu på högra sidan om Guds tron. (C) Tänk på honom som fick utstå sådan fiendskap från syndare, så att ni inte tröttnar och tappar modet. Hebr.12:1-3

Vi har en stor överstepräst som även har barmhärtighet om vi går fel. I Kristus finns förlåtelse. Den livslånga processen i omvändelsens glädje är en del av evangeliet. Jag är inte längre en fattig syndare utan genom Guds nåd en ny skapelse i Kristus. Det är den levande bekännelsen.

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...