lördag 11 juni 2022

Rom.11:25-32 Del 31

 



Romarbrevet

Textavsnitt: Rom.11:25-32

 

Helsingborg 28 mars 2021

 

Utkorelsens har många hemligheter och tyvärr kan den uppfattas på många olika felaktiga sätt. Paulus vill att vi ska upptäcka sanningen om utkorelsen.

25 (O) Bröder, jag vill att ni ska känna till denna hemlighet så att ni inte har för höga tankar om er själva: förhärdelse har drabbat en del av Israel[f], och så ska det förbli till dess att hedningarna i fullt antal har kommit in. Rom.11:25

Syndafallet är själva orsaken till i att vi alla är syndare! Gud började sitt frälsningsverk genom att utvälja ett folk – Israel – sitt egendomsfolk. Detta utväljande kommer aldrig någonsin att förändras. Hur vi än teologiskt försöker eller förståndsmässigt tycker och tänker om Israel.

 26 (P) Och det är så hela Israel ska bli frälst, som det står skrivet: Från Sion ska Frälsaren komma och ta bort ogudaktighet från Jakob27 (Q) Och detta är mitt förbund med dem, när jag tar bort deras synder. [g] Rom.11:26-27

Israel har genom hela sin historia haft svårt att axla denna mantel. Men trots detta står löftet fast och kommer aldrig att ändras. Treenigheten är fullständigt unik i att de givna löftena aldrig förändras. Det är också en av Guds egenskaper.

28 När det gäller evangeliet är de fiender för er skull, men när det gäller utkorelsen är de älskade för fädernas skull, 29 (R) för Gud ångrar inte sina gåvor och sin kallelse. Rom.11:28-29

Här ser vi spännvidden på själva konflikten. Juden har svårt att ta evangeliet till sitt hjärta. Löftet om utkorelsen har kommit ur att Gud älskar Israel för fädernas skull. Lagen är hindret, som gör det omöjligt att se Jesus som Messias.

Vi hedningar levde i olydnadens grepp och i mycket synd, precis som Israel. Vi hedningar hade inget att förlora när vi tog emot Jesus Kristus, Guds Son i våra hjärtan. Men den stora barmhärtigheten och möjligheten till nytt liv blev vårt livsavgörande val.

32 (T) Gud har gjort alla till fångar under olydnaden för att sedan förbarma sig över alla. Rom.11:32

En ung jungfru i en oansenlig plats, Nasaret, gjorde det möjligt att Jesus föddes. Hon förstod inte hur det skulle gå till, men hennes lydnad var det avgörande som gjorde det möjligt.

Inte heller denna gång var Israels folk med på spåret, och det berodde återigen på det andliga ledarskapet i Israel. De vägrade att se Jesus som Messias. Även här blev lagen ett hinder. Stafettpinnen hamnade i stället hos oss hedningar. Det var apostlarnas enhetliga undervisning som banade väg för evangeliet. Vi ska vara tacksamma över att Paulus begav sig mot Damaskus, där han fick sitt möte med Jesus.

25 (O) Bröder, jag vill att ni ska känna till denna hemlighet så att ni inte har för höga tankar om er själva: förhärdelse har drabbat en del av Israel[f], och så ska det förbli till dess att hedningarna i fullt antal har kommit in. Rom.11:25

Vi läser versen en gång till.

Därför…..är det viktigt att vi sprider evangeliet i just denna tid. Budskapet om Jesus Kristus är räddningen för en fallen värld och som vi lever i dag. Grunden till kristen tro ligger i evangeliet, som berättar om Jesus och vem Han är och vad Han gjort för oss. Desto fler vi blir, desto närmre kommer frälsningen för Guds utvalda folk.

 Bröder, mitt hjärtas önskan och min bön till Gud för dem är att de ska bli frälsta. (B) Jag kan vittna om att de har en iver för Gud, men de saknar den rätta insikten. (C) De känner inte rättfärdigheten från Gud utan försöker upprätta sin egen rättfärdighet, och därför har de inte underordnat sig rättfärdigheten från Gud. Rom.10:1-3

 

 

 

 


Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...