lördag 18 juni 2022

Rom.16:1-27del 39

 



Romarbrevet

Textavsnitt: Rom.16:1-27

 

Helsingborg 5 april 2021

 

Paulus nämner många vid namn i sista kapitlet av Romarbrevet. Viktigt att se hur han älskar sina medarbetare. Han betraktar dem inte som vilka ”kompisar” som helst, utan de är älskade av honom i Kristus. Lägg märke till hur många gånger han skriver i Kristus. Varför gör han det? De är överlåtna, pånyttfödda och fyllda av den helige Ande. De är Paulus brödrar och systrar i Jesus Kristus.

Paulus har inte tanken att skaffa sig egna fördelar från dem, utan de är ledarskapet, utvalda, avskilda av Gud.

 Vår syster Febe som tjänar[a] församlingen i Kenchrea[b] vill jag lägga ett gott ord för. Ta emot henne i Herren på ett sätt som anstår de heliga och hjälp henne med allt hon kan behöva från er. Hon har själv varit en hjälp[c] för många, även för mig. Rom.16:1-2

Paulus gläder sig över henne arbete i Kristus.

17 (E) Jag uppmanar er, bröder, att se upp för dem som skapar splittring och väcker anstöt mot[j] den lära som ni har fått undervisning i. Håll er borta från dem, 18 (F) för sådana människor tjänar inte vår Herre Kristus utan sin egen buk, och med fina ord och vackert tal[k] bedrar de godtrogna människor. Rom.16:17-18

Vi är vana vid att Paulus ofta varnar för ”störande moment!” Den här gången handlar det om personer (förkunnare) som med ”fina ord vackert tal bedrar människor!” Det Paulus noterat hos dessa är att de inte predikat evangeliet. De har inte insikten och därför predikar de ett annat budskap som medvetet ”skymmer evangeliet.”

Detta är något som i allra högst grad är aktuellt även idag. Det predikas allt möjligt, men inte evangeliet. En predikan kan vara hur ”vacker som helst, ordmässigt” men den saknar kraften i evangeliet! Detta innebär att frälsningens budskap saknas och hur synden påverkas att härja fritt.

Lovprisning

25 (K) Gud har makt att styrka er genom mitt evangelium och förkunnelsen om Jesus Kristus. Han har avslöjat den hemlighet som i oändliga tider varit dold 26 (L) men som nu har uppenbarats och gjorts känd genom profetiska Skrifter på den evige Gudens befallning för att föra alla folk till trons lydnad. 27 (M) Han är den ende vise Guden, och hans är äran genom Jesus Kristus i evighet. Amen. Rom.16:25-27

Jag uppfattar detta som en sammanfattning av Romarbrevet och dess budskap. Det är lika aktuellt då som nu. Budskapet är och förblir evangeliets innebörd och betydelse för oss, och som vi ska sprida i vår tid.

Det är av stor betydelse att vi ständigt återkommer till Paulus brev till romarna. Varför? Romarbrevet är Paulus mästarbrev angående församlingen, här finns kompassen för att aldrig tappa bort ”orienteringen” för vår liv, enskilt och kollektivt!

Till sist!

 Mätta oss med din nåd
        när morgonen gryr,
    så att vi får jubla och glädjas
        i alla våra dagar.

15 Gläd oss lika många dagar
        som du plågat oss,
    lika många år
        som vi sett det onda.
16 Låt din gärning bli synlig
        för dina tjänare
    och din härlighet över deras barn,
17 och låt Herren vår Guds ljuvlighet
        vila över oss.
    Ge oss framgång
        med våra händers verk,
    ja, ge framgång
        åt våra händers verk.
Ps.90:14-17

 

 

 

 

 


Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...