onsdag 15 juni 2022

Rom.14:1:23

 





Romarbrevet

Textavsnitt: Rom.14:1-23

 

Helsingborg 2 april 2021

 

Nyckelverser V.16-20

”Matkultur” kan vara ett sammanfattande ord för dagens avsnitt. I den judiska kulturen finns många olika ritualer som ska göras innan maten lagas till. På olika sätt har maten fått stort utrymme i Guds ord och Jesus egna ord om att Han är Livets bröd.

Här finns ingen plats för frosseri utan maten är Guds gåva till oss på olika sätt. Som Monica brukar säga ”man kan bara bli mätt!”

Samtidigt kommer alltid evangeliet först och därefter maten. När vi blir bekanta med evangeliet förstår vi att Guds ord är vår eviga mat, till ande, själ och även kropp.

Precis som på Jesu tid och i vår egen tid, har människor haft många betänkligheter om mat och dryck. Jag känner stor frid med att äta det som ställs fram på bordet.  Efter att jag tackat och välsignat maten på bordet infinner sig matfriden, vad som än finns på tallriken.

 Den som är svag i tron ska ni ta emot utan att döma över hans betänkligheter. (B) Den ene har tro till att äta allt[a], den andre är svag och äter bara grönsaker. (C) Den som äter ska inte förakta den som inte äter, och den som inte äter ska inte döma den som äter. Gud har ju tagit emot honom. Rom.14:1-3

Jag tycker att det kan gå till överdrift ibland, vad gäller synen på mat. Men som texten säger till oss ska vi inte döma någon för någons matvanor. Här finns även tanken över vår tro, den som Gud fördelat till oss var och en.

22 Den tro som du har ska du behålla för dig själv[c] inför Gud. Salig är den som inte måste döma sig själv för det som han väljer. 23 Men den som har betänkligheter och ändå äter är dömd, eftersom det inte sker av tro. Allt som inte sker av tro är synd. Rom.14:22-23

Trons välsignelse. Paulus understryker att tron är en gåva. Den är inget vi ska berömma oss av, utan den ska vi alltid uppfatta som Guds gåva. Var och en ska förvalta sin tro, och detta är något mycket personligt.

Att vi alla har olika uppfattningar om maten och dess betydelse är inget konstigt. Men vi ska undvika att krångla till det vad gäller vår mat. Det är så mycket annat som vi krånglar till och det gör det svårt för oss.

35 (N) Jesus svarade: "Jag är livets bröd. Den som kommer till mig ska aldrig hungra, och den som tror på mig ska aldrig någonsin törsta. 36 Men som jag sagt er: Ni har sett mig och tror ändå inte. 37 (O) Alla som Fadern ger mig kommer till mig, och den som kommer till mig ska jag aldrig visa bort. Joh.6:35-37   

 

Jag tror att den levande relationen med Jesus gör att mycket ramlar på sin rätta plats.                                             

 

 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...