torsdag 23 juni 2022

Mark.1:9-11 Del 2

 



Markus evangelium

Dagens text: Mark.1:9-11

Helsingborg 7 april 2021

Nyckelvers

Här har vi ”starten!” Jesus kommer till Johannes Döparen och tillåter sig döpas av honom. Guds rike har nu kommit till vår jord genom Jesu inkarnation. Alla riken har sin kung. Så är det med Guds rike också, där är Jesus Kung och dopet är en bekräftelse på Kungars Kung, Jesus Kristus.

En ny tidsålder börjar genom Jesu dop – ändens tid. J.D banar inte bara vägen för Jesus, utan även för den nya tiden – ändens tid. Jesus har bekräftat J.D och hans tjänst/kallelse och allt detta avslutas med Guds egen röst om Hans Son.

 11 Och en röst kom från himlen: "Du är min älskade Son. I dig har jag min glädje." Mark.1:11

Här har vi treenigheten i sin fulla manifestation – Fader, Sonen och den helige Ande och de är helt överens. Här finns också den eviga och härliga ”samspelsdansen” alltid i rörelse. Vi kan ana hur den andliga onda världen bäver inför denna enhet och dess starka manifestation. ( Detta är en av de få tillfälle vi kan läsa om treenigheten och hur människor kunde se och höra dess glädje)

Vi kommer att få följa Markus och hur han berättar om Guds rikes utbredning, genom Jesu förkunnelse och som person. Vi kommer att få se evangeliets välsignelse och hur vi ska bära det vidare, det glada och goda budskapet om Jesus Kristus vår Herre.

32 (P) Johannes vittnade och sade: "Jag såg Anden komma ner som en duva från himlen och stanna över honom. 33 (Q) Jag kände honom inte, men han som sände mig att döpa i vatten sade till mig: Den du ser Anden komma ner och stanna över, han är den som döper i den helige Ande. 34 Jag har sett det och vittnat: han är Guds Son." Joh.1:32-34

Här kan vi läsa hur Johannes skriver i sitt evangelium.

 

Avslutar med några verser från Ordspråksboken 14:26-27

(Q) Den som vördar Herren
        har ett tryggt fäste,
    hans barn får där en tillflykt.

27 (R) Vördnad för Herren
        är en källa till liv,
    en hjälp att undgå dödens snaror.

 

Jag har skrivit J.D vilket motsvara Johannes Döparen.

 

 

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...