söndag 5 juni 2022

Rom.9:30-33 Del 25

 


Romarbrevet

Textavsnitt: 9:30-33                             

 

Helsingborg 22 mars 2021

 

Nyckelvers v30

Detta 4 verser korta avsnitt, har en mycket klargörande betydelse. Här ser vi skillnaden mellan judens och hedningens situation. Det är också meningen, att vi kristna ska fyllas av tacksamhet, utifrån evangeliet.

30 (R) Vad ska vi då säga? Jo, att hedningarna som inte strävade efter rättfärdighet vann rättfärdighet, den rättfärdighet som kommer av tro. Rom.9:30

Återigen den påtagliga skillnaden mellan egenrättfärdighet och rättfärdighet genom tro på Jesus Kristus. Vi fick det av nåd, genom att vi inte strävade i egen kraft, efter rättfärdighet.

 31 (S) Israel däremot, som strävade efter en lag som ger rättfärdighet, har inte nått fram till den lagen. Rom.9:31

Israels folk har en annan måttstock utifrån lagen, och det gärningarna. Risken är uppenbar att detta blir till ”berömmelse” och inte genom nåd. Lagen kräver av oss, och det föder gärningar för att stilla samvetet. Att berömma sig betyder egenrättfärdighet.

 32 (T) Varför? För att de inte sökte rättfärdigheten genom tro, utan genom gärningar. De snubblade på stötestenen, Rom.9:32

Paulus går rakt på sak, som han brukar göra, men alltid i Sanningen. Israels folk har valt att göra Jesus till stötesten, som de ständigt snubblar på.

33 (U) så som det står skrivet: Se, jag lägger i Sion en stötesten och en klippa till fall. Men den som tror på honom ska inte stå där med skam[n]. Rom.9:33

Gud visste detta redan från början.

14 (I) Han ska vara en helgedom. Men för Israels båda hus ska han vara en stötesten och en klippa till fall[g], och för Jerusalems invånare en snara och en fälla. 15 (J) Många av dem ska snubbla, falla och krossas, snärjas och fångas. Jes.8:14-15

(J) Därför säger Herren Gud så:
    Se, jag har lagt
        en grundsten i Sion,
    en beprövad sten,
        en dyrbar hörnsten,
            en fast grundval.
    Den som tror på den
        behöver inte fly[e].[f]
17 Och jag ska låta
    rätten vara mätsnöret
        och rättfärdigheten sänklodet.
    Hagel ska slå ner lögnens tillflykt,
        vatten ska skölja bort gömstället. Jes.28:16-17

När vi läser Jesaja ord kan vi notera att Gud visste att många skulle stöta bort Jesus och ännu fler skulle ta emot Jesus i sitt hjärta. Det fria valet som gavs till oss alla blir till fall eller upprättelse.

Nu ska vi kristna inte slå oss på bröstet och tycka att vi är bättre än alla andra. Paulus vet, Petrus vet, Johannes vet och Gud vet att vi har samma benägenhet att krångla till det för oss.

Nästan varje dag kan vi läsa i kristen press om hur samfund, församlingar och enskilda andliga ledare drar sig bort från Guds ord. De river bokstavligt ut sidor ur Bibeln. Anledningen till detta är att anpassa sig efter världen och försöka göra evangeliet urvattnat, utan kraft.

Att de bara vågar. Jag tänker på domen över detta sätt att handha Bibeln, Guds rena ord till oss.

14 Detta skriver jag till dig i hopp om att snart kunna komma till dig. 15 Men om jag dröjer vill jag att du ska veta hur man bör bete sig i Guds hus, som är den levande Gudens församling, sanningens pelare och grundval. 16 (J) Och erkänt stor är gudsfruktans hemlighet:

Han[f] blev uppenbarad i köttet,
    bevisad rättfärdig genom Anden,
        sedd av änglarna[g],
predikad bland folken,
    trodd i världen,
        upptagen i härligheten. 1Tim.3:14-16

 Men genom vår Gud fick vi mod att predika Guds evangelium för er trots hård kamp. (C) Vår predikan kommer inte ur villfarelse, orena motiv eller dolda avsikter. (D) Gud har ansett oss värdiga att anförtros evangeliet och därför talar vi som vi gör, inte för att behaga människor utan Gud, som prövar våra hjärtan. 1Tess.2:2-4

 

 


Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...