måndag 27 juni 2022

Del 4 Markus 1:14-15

 



Markus evangelium



Nyckelvers V.15

14 (H) Efter att Johannes hade blivit fängslad kom Jesus till Galileen och förkunnade Guds evangelium. 15 (I) Han sade: "Tiden är inne och Guds rike är nära. Omvänd er och tro på evangeliet!"[g] Mark.1:14-15 

Texten ovan är som en ”starter!” Vi kan se i versen att allt startar här, genom att Jesus gör en sorts ”varudeklaration” över sitt uppdrag här på jorden.

·         Tiden är inne

·         Guds rike är nära

·         Omvänd er

·         Tro på evangeliet

Budskapet koncentrerat i 4 punkter. Det blir som ett koncept med stor välsignelse och glädje. Samtidigt en valsituation för oss.

Vi kanske inte alltid tänker på vilket radikalt budskap Jesus kom med vid denna tidpunkt. Jag tänker på att Jesus förkunnade budskapet i Israel, till ett folk utvalt av Gud. Folket hade samma Gud, inte alla, men de flesta. Lagen var något som ständigt påminde den enskilde och även kollektivt.

Resultatet blev ett religiöst liv och en konstant bevakning av fariséer, skriftlärda och annat religiöst ledarskap. Friheten i Herren fanns inte.

Mitt i allt detta kommer Jesus med sitt budskap att de måste omvända sig. Jag betvivlar att vi kan inse hur radikalt detta budskap var och är fortfarande för alla människor. Jesus satsade allt på att påminna om detta som blev Hans död på korset.

Jesus har auktoriteten att förmedla omvändelse och Fadern instämmer, för det är Han som sänt Honom.

Jesu budskap är helt tidlöst och det gäller alltså ännu idag. Det fina är också att det inte kommer att förändras.

”Gud, vår Far, sänd profeter till vårt land.” Amen.

19 När han kom lite längre fram såg han Jakob, Sebedeus son, och hans bror Johannes. De satt i båten och gjorde i ordning sina nät. 20 Genast kallade han på dem, och de lämnade sin far Sebedeus i båten med arbetarna och följde Jesus. Mark.1:19-20

Jesus börjar nu ”handplocka” sina lärjungar, 12 män med skiftande egenskaper. Dessa 12 män kommer vara med om en förändring av hela världen. Jag undrar ibland om de var medvetna om hur deras liv skulle bli?

De vandrade, såg och levde med Jesus under 3,5 år. Först efter uppståndelsen förändrades deras liv fullständigt. Men vi kommer till det lite senare under resans gång.

Några verser från Ps.18

(V) Med dig slår jag ner en armé[d],
    med min Gud stormar jag murar.

31 (W) Guds väg är fullkomlig,
        Herrens ord är rent.
    Han är en sköld
        för alla som flyr till honom.
32 (X) Vem är Gud förutom Herren,
    vem är en klippa utom vår Gud?

33 (Y) Gud, du rustar mig med kraft
    och gör min väg fullkomlig,
34 du gör mina fötter
        som hindens
    och ställer mig på mina höjder. V.30-34

 

 

 

 

 


Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...