tisdag 14 juni 2022

 



Romarbrevet

Textavsnitt: Rom.12:9-21

Del 2

Helsingborg 31 mars 2021

 

Jag brukar leta efter ”nyckelord” när jag läser Guds ord på morgonen. I dagens textavsnitt finns det bara ”nyckelord” och anledningen till det, är att texten är en spegelbild av Jesu Bergspredikan, och den beskriver det ”nya förbundet i Kristus.” Grunden till detta är Jesus beskrivning av Saligheten i Honom. Det finns många olika beskrivningar av saligheten, men jag föredrar den hebreiska där den beskrivs som ”förnöjsamhet!”

Hur är man och hur lever vi då om vi är förnöjsamma? Då lever i enkelhet, lever i evangeliet – vandrar med Jesus, tryggt i Hans närvaro.

 16 (P) Var eniga med varandra. Tänk inte på det som är högt utan håll er till det enkla[f]. Var inte självkloka. Rom.12:16

Paulus nämner enhet, ett viktigt ord, och med mycket stor kraft. Enhet och sann gemenskap. Det ska vi inte förväxla med ekumenik! Vad menar Paulus med ”enhet?” Som jag nämnt tidigare levde alla apostlarna i full enhet med varandra. De hade enhet i läran och det var evangeliet som de alla förkunnande lika. De ”målade” Kristus för sin samtid med stor auktoritet från Gud.

Samtidigt var detta anledningen till att deras budskap fick en sådan stark framgång. De var bärare av Guds ord och bar på en brinnande iver över att berätta om Jesus Kristus.

19 (S) Hämnas inte, mina älskade, utan ge rum för Guds vrede. Det står ju skrivet: Min är hämnden, jag ska utkräva den, säger Herren. Rom.12:19

”Hämnas inte” varnar Paulus, ”utan ge plats/rum för Guds vrede!” Mänsklig kritik ligger mycket nära hämnden och har en förödande resultat/effekt!

20 (T) Men om din fiende är hungrig, så ge honom att äta. Om han är törstig, ge honom att dricka. Gör du det, samlar du glödande kol på hans huvud.[h] 21 (U) Låt dig inte besegras av det onda, utan besegra det onda med det goda. Rom.12:20-21

Detta är också evangeliet, det goda budskapet, det är själva drivkraften när vi lärt känna Jesus. Jag hade en sådan reaktion idag, jag blev arg. Mådde dåligt efteråt. Gick till Gud och bad om förlåtelse och friden återvände. Min egen reaktion ”fällde mig!”

13 (M) Hjälp de heliga med vad de behöver. Var ivriga att visa gästfrihet. Rom.12:13

Vi är en kropp, som Paulus nämnde i gårdagens text. Alla delar i kroppen är beroende av varandra, våra syskon. Prioriteringen är glasklar, Gud, familjen, församlingen, därefter kommer allt annat i vår omgivning.

Till sist

12 (K) Därför, mina älskade, ni som alltid varit lydiga, inte bara när jag var hos er utan ännu mer nu när jag inte är hos er: arbeta med fruktan och bävan på er frälsning, 13 (L) för det är Gud som verkar i er, både vilja och gärning, för att hans goda vilja ska ske. 14 (M) Gör allt utan att klaga och tveka 15 (N) så att ni blir fläckfria och rena, Guds oskyldiga barn mitt i ett falskt och fördärvat släkte, där ni lyser som stjärnor i världen 16 (O) när ni håller fast vid[d] livets ord. Fil.2:12-16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...