onsdag 29 juni 2022

Del 6 Mark.1:29-39

 



Markus evangelium

Dagens text: Mark.1:29-39

Helsingborg 11 april 2021

Nyckelvers/ord

29 (P) Så snart de kom ut ur synagogan gick de till Simons och Andreas hus tillsammans med Jakob och Johannes. 30 Simons svärmor låg sjuk i feber, och de talade genast med Jesus om henne. 31 Då gick han fram, tog hennes hand och reste henne upp. Febern släppte, och hon betjänade dem. Mark.1:29-31  

Efter besöket i synagogan och allt som hände där denna sabbat, gick de hem till Simon och Andreas hem. Där ligger Simons svärmor i feber. Jesus ”ser henne” och räcker ut sin hand till henne. Genast lämnar febern henne. I sin glädje över detta börjar hon betjäna de samlade i hemmet. Jesus ser din och min situation och vill att vi ska ta emot från Honom, vad än problemet består av.

32 (Q) På kvällen, när solen hade gått ner, kom man till honom med alla som var sjuka och besatta. 33 Hela staden var samlad utanför dörren. Mark.1:32-33

Nu har ryktet spridit sig, utifrån vad som hände i synagogan tidigare under dagen. Nu är det mörk och alla vågar ta sig till Simon och Andreas hem. Det är fullt av människor utanför dörren och alla har samma längtan – att bli helade. Frågan är om de söker helandet eller mötet med Jesus. En kombination kanske.

Jag minns alla dessa påannonser om helandemöte under tider som gått. Det kallades också för mirakelmöten. Då tyckte jag det var ”häftigt.” Idag ser jag på ett annorlunda sätt. Mötet med Jesus som person förändrar – men helandet är bara en del av evangeliet. Jag tror det är viktigt att se skillnaden. Tack gode Gud för allt helande. Samtidigt viktigt ”att lära känna Honom!”

 34 (R) Han botade många som led av olika sjukdomar och drev ut många onda andar. Men han tillät dem inte att tala, eftersom de visste vem han var. Mark.1:34

Här ser vi hur Jesus botar sjuka och driver ut onda andar. Människorna som är där får en ny start i livet och många får en upprättelse till liv. Men fråga är om de även kom dit för att ”möta Jesus” och lära känna Honom?

 19 (P) och lära känna Kristi kärlek, som går långt bortom all kunskap. Så ska ni bli helt uppfyllda av all Guds fullhet.  Ef.3:19

 

Paulus vill göra oss uppmärksamma på betydelsen att ”lära känna Kristus.” Vi vet inte något om vad som hände alla dessa som blev helade. Precis som alla helande genom Jesu ord, har det stor betydelse och innebar nytt liv. Men när vi läser om Jesu korsfästelse kan vi konstatera att det var bara de trognaste som var där. De flesta var kvinnor?

35 (S) Tidigt på morgonen, medan det ännu var mörkt, steg Jesus upp och gick ut till en enslig plats och bad där. Mark.1:35

Jesus var som vanligt uppe tidigt på morgonen dagen efter. Han samtalade med sin Fader och förberedde dagen på bästa sätt. Han hämtade ny kraft för att kunna gå i förberedda gärningar. Jesus var aldrig överraskad när det hände något – Han var alltid förberedd i bön och samtal med sin Fader.

 36 Simon och de som var med honom skyndade efter, 37 och när de fann Jesus sade de till honom: "Alla söker efter dig." 38 Han sade: "Vi går någon annanstans, till byarna här omkring, så att jag kan predika där också. Det är därför jag har kommit." 39 Och han gick och predikade i deras synagogor i hela Galileen och drev ut de onda andarna. Mark.1:36-39

Här ser vi skillnaden på lärjungarnas sätt att tänka, och Jesu syn på att alltid vara i rörelse. Han visste att hans tid här på jorden var kort. Han ville nå så många som det var möjligt. Som Människosonen var han ”begränsad av tid och rum,” och kunde därför bara vara på en plats i taget.

Evangeliet och omvändelsens budskap såg Han som det viktigaste, därför ville Han vara i ständig rörelse. Även här har vi mycket att lära oss. Det är alltid ”bekvämt” att vara på samma plats, men det begränsar spridningen av evangeliet. Lärjungar fick lära sig detta tidigt, att ständigt vara i rörelse.

”Gud lär oss att inte bara bygga plattformar, utan framför allt skapa rörelse för att sprida Guds ord – evangeliet!”

Så här står det i Psaltaren 22

 (Q) De ödmjuka ska äta och bli mätta,
    de som söker Herren
        ska lova honom.
    Era hjärtan ska leva för evigt.

28 (R) Alla jordens ändar ska minnas det
        och omvända sig till Herren,
    folkens alla släkter
        ska tillbe inför dig,
29 (S) för riket är Herrens
    och han råder över folken. V.27-29


Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...