söndag 26 juni 2022

Mark.1:12-13 Del 3

 



Markus evangelium

Dagens text: Mark1:12-13

Helsingborg 8 april 2021

Nyckelvers

Det här är en kraftigt förkortad text om vi jämför med de andra evangelierna. Men innebörden är precis den samma. Jesus leds av Anden uti den karga och obarmhärtiga torra öknen. Där är Han i 40 dagar för att frestas av den Onde. Det fanns en tillåtelse från Gud att Han skulle hit. Gud vet att Jesus kommer att råka ut för olika frestelser, men Han kommer att återvända styrkt och fullt förberedd för sin tjänst.

Det låter kanske banalt, med det har varit en form av träningsläger. Elia fick också uppleva mycket i öknen, skillnaden var att Elia var fylld av fruktan. Han fick hjälp av korparna för att klara sitt liv där ute i öknen. Jesus däremot fick betjäning av änglarna.

Har du varit i öknen och känt ensamheten eller övergivenheten i ett torrt och kargt landskap? Jag har varit där många år och jag hoppas att du gjorde samma erfarenhet, att du vara starkare när du kom därifrån. Det är inte meningslöst att hamna i öknen bara vi tar oss tid till eftertanke. Med facit i hand blev ökenvistelsen en rik erfarenhet.

Efter vistelsen i öknen är det underbart att komma till en oas, med stilla vind, friskt vatten och mat. Så var det för mig, och jag tillät mig kvar där en lång period. Där i oasen blev Guds ord levande igen, relationen med Gud blev förstärkt, som gav nya upptäckter. Frid med mig själv och frid med Gud, samtidigt frid med omgivningen.

I öknen ställs saker och ting på sin yttersta spets och här är det valen vi gör helt livsavgörande och som får stor betydelse för resten av livet.

Ska avsluta med några texter.

  9 Där gick han in i en grotta, och i den stannade han över natten.

Då kom Herrens ord till honom. Han sade till honom: ”Vad gör du här, Elia?” 10 (D) Han svarade: ”Jag har verkligen ivrat för Herren Gud Sebaot. Israels barn har övergett ditt förbund, rivit ner dina altaren och dödat dina profeter med svärd. Jag ensam är kvar, och de försöker ta mitt liv.” 11 (E) Herren sade: ”Gå ut och ställ dig på berget inför Herren.” Då gick Herren fram där, och en stor stark storm som ryckte loss berg och bröt sönder klippor gick före Herren. Men Herren var inte i stormen. Efter stormen kom en jordbävning. Men Herren var inte i jordbävningen. 12 Efter jordbävningen kom en eld. Men Herren var inte i elden. Efter elden hördes ljudet av en svag susning. 1Kung.19:9-12

 

(E) Detta är det budskap som vi har hört från honom och förkunnar för er: att Gud är ljus och att inget mörker finns i honom. (F) Om vi säger att vi har gemenskap med honom och vandrar i mörkret, ljuger vi och handlar inte efter sanningen. (G) Men om vi vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, då har vi gemenskap med varandra och Jesu, hans Sons, blod renar oss från all synd. (H) Om vi säger att vi inte har synd, bedrar vi oss själva och sanningen finns inte i oss. (I) Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet. 10 Om vi säger att vi inte har syndat, gör vi honom till en lögnare och hans ord finns inte i oss. 1Joh.1:5-10


Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...