torsdag 2 juni 2022

Jesus och den romerske officeren

 Idag gör jag paus med Romarbrevet. Detta blev så angeläget med Jesus och den romerske officeren.



Jesus och den romerska officeren

Matt.8:5-13

En berättelse om tro

 

Helsingborg 14 maj 2022

13 Till officeren sade Jesus: "Gå. Så som du trott ska det ske för dig." Och i samma stund blev hans tjänare frisk. Matt.8:13

 

Vi har följt ett intressant samtal mellan Jesus och den romerske officeren. Men vad är det som imponerar på Jesus? Det finns många olika aspekter och dessa ska vi tillsammans se närmare på, för här finns några nycklar för vårt liv med Jesus.

·         Jesus älskar alla människor

·         Jesus dog inte bara för det judiska folket, utan för oss alla

För att förstå hela sammanhanget så måste vi påminnas om att en jude ogärna samtalade med en hedning (en ogudaktig person). Han höll en sorts distans för att inte ”besmittas”. Sedan fanns det gudfruktiga människor som levde som ”judar” men de var inte omskurna, men ändå accepterade i gemenskapen.

För judarna blir situationen helt absurd när de ser att Jesus samtalar med en romersk officer – en representant för ockupationen och allt annat ont.

För Jesus är den romerske officeren, även han en Guds skapelse och avbild. Jesus gör ingen som helst skillnad på människor. Men, säger du, och tänker på en annan text – den kananeiska kvinnan och smulorna på golvet. (Mark.7:24-30)

På ett sätt har vi en likvärdig situation med kvinnan och Jesus, och Jesus samtal med den romerske officeren. Det går att sammanfatta med ett ord – TRO!

Den gemensamma nämnaren är alltså TRO, men det finns ytterligare en faktor och det är ORDETS betydelse. Båda har stor förståelse av ORDETS auktoritet.

Notera att det inte handlar om auktoritär makt, utan delegerad makt från någon som har den slutgiltiga makten. Här finns en grundläggande skillnad, som kan vara hårfin. Samtidigt ger dessa helt olika resultat.

·         Officerens ord

8 Officeren svarade och sa: Herre, jag är inte värdig att du går in under mitt tak, men säg endast ett ord, så blir min tjänare frisk9 För även jag är en människa som står under andras befäl, och jag har soldater under mig själv, och jag säger till den ene: Gå, och han går, och till den andre: Kom, och han kommer, och till min tjänare: Gör det, och han gör så. Matt.8:8-9 Ref bibeln.

 

Officeren har ”greppat” något väsentligt som har den största betydelse, ORDET. Han menar att om Jesus ”bara” säger något i situationen, kommer Jesu ord att förändra.

 3 Gud sa: Varde ljus! Och det blev ljus. 1Mos.1:3 Ref bibeln

Genom hela Skriften kan vi se hur Gud uttalar dessa ord. Gud skapade något ur ingenting med att ”uttala” något i ORD. Varför är detta så viktigt? Jo, för att våra egna ord, hur de än låter, skapar i både gott och ont.

Officeren hade TRO till Jesus och han hade TRO till Hans ord. Han visste att, om Jesus sa något, så blev det som Jesus sa i sina ORD. Att han visste hur processen fungerade genom att han själv hade människor ”under sitt befäl” och de gjorde som han sa de skulle göra.

Han kunde använda den ena verkligheten för att se den andra verkligheten. Det rådde inget tvivel på att så här fungerade det. Orsaken var också att han var trygg i hur auktoritet fungerade.

·         Jesu respons

44 Hur kan ni tro, ni som tar emot ära av varandra och inte söker den ära som bara kommer från Gud? 45 Tro inte att jag ska anklaga er inför Fadern. Det finns en som anklagar er, nämligen Mose, den som ni förlitar er på. 46 För om ni trodde Mose, så skulle ni trott mig, för om mig har han skrivit47 Men om ni inte tror hans Skrifter, hur ska ni då tro mina ord? Joh.5:44-47 Ref Bibeln

Här har vi ett annat samtal på samma ämne ”ORDET”. Denna gång med motsträviga judar (skriftlärda) som borde veta mer än den romerske officeren.

Vi vet inte hur länge Jesus vandrat runt och undervisat när han träffar officeren, men har onekligen många erfarenheter som han nu jämför med vad officeren säger till honom.

Jesus ger respons på ”bekännelsen” som officeren gör och den bygger på TRO. Är det något som han själv har byggt upp eller bygger det på relationen med Jesus? Jag är fast övertygad om att VI INTE kan ”bygga upp en tro,” utan allt bygger på själva RELATIONEN med Jesus. Att det är så kan vi tydligt se i texterna ovan.

Jag levde många år i Trosrörelsen – det var bra att undervisning om tro kom till vårt land. Problemet var att rörelsen hade för många ”olika budskap” om vad tro innebar. Jag har lämnat det och upptäckt att tro är något helt annorlunda.

Bibelns ord till oss är att TRON ÄR EN GÅVA. En gåva fungerar utifrån att man tar emot och tackar, förvaltar och lever i Kristus.

10 När Jesus hörde detta, förundrade han sig och sa till dem som följde honom: Sannerligen säger jag er: Inte ens i Israel har jag funnit en så stor tro. 11 Men jag säger er, att många ska komma från öster och väster och sitta till bords med Abraham och Isak och Jakob i himmelriket12 Men rikets barn ska bli utkastade i det yttersta mörkret. Där ska vara gråt och tandagnisslanMatt.8:10-12 Ref Bibeln

·         Jesus förlänger sitt budskap

Det går inte att missa att Jesus imponeras eller berörs djup att officerens ord. Samtidigt som han berömmer honom sänder Jesus en brinnande fackla till Israels folk och till alla oss kristna IDAG.

Det som Jesus säger i verserna ovan är en profetia om Israel och till alla oss kristna. Jesus visste att Israels folk skulle svika, förakta och förneka honom. De hade alla Skrifterna och de visste att Jesus skulle komma en dag. Men Han kom på ett sätt som inte passade i deras ”mönster” eller ”box!”

17 Men om några av grenarna har brutits bort, och du som är ett vilt olivträd har blivit inympad bland dem och har fått del av olivträdets rot och fetma, 18 så förhäv dig inte över grenarna. Men om du förhäver dig så vet att det inte är du som bär roten utan roten som bär dig. Rom.11:17-18 Ref Bibeln

Paulus skriver om olivträdet (Israel) och om de inympade grenarna (vi kristna idag). Budskapet är att Gud håller sitt löfte med Israel, men tack vare Jesus har också vi tillträde till samma välsignelse. Inte heller i detta kan vi berömma oss av något, utan allt beskrivs som en GÅVA till oss.

 

 13 Sedan sa Jesus till officeren: Gå, och så som du trodde, ska det ske dig. Och i samma stund blev hans tjänare frisk. Matt.8:13

 

·         Mötet och dess avslutning

Varje gång vi har ett möte med Jesus sker det en förändring i en människas liv. Den som tror och tar emot får en annorlunda ny start i livet. Notera att jag skriver START! Det börjar här och hur det slutar vet vi inte, annat än att Jesus är densamme igår, idag och i all evighet. MEN hur är det med oss efter några dagar efter STARTEN?

Vi får ingen garantisedel som vi bara går och bär i fickan, utan det är efter starten allt börjar för oss i efterföljelse. Här krävs nyfikenhet, viljebeslut, beslutsamhet och tålamod. Hur får vi då dessa nämnda faktorer.

8 Min Fader blir förhärligad genom att ni bär rik frukt och ni ska vara mina lärjungar. 9 Såsom Fadern har älskat mig, så har också jag älskat er. Förbli i min kärlek. 10 Om ni håller mina bud, blir ni kvar i min kärlek, liksom jag har hållit min Faders bud och är kvar i hans kärlek. Joh.15:8-10

Jesus nämner orden förbli i mig 11 gånger i Joh.15. Här finns en av nycklarna till ett härligt liv med Jesus – förbli i Honom.

Jag tror att den romerske officeren FÖRBLEV i Jesus resten av livet och att han även spred budskapet till sin omgivning.

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...