onsdag 8 juni 2022

Rom.11:1-10

 





Romarbrevet

Textavsnitt: Rom.11:1-10

 

Helsingborg 25 mars 2021

 

Återigen använder Paulus Israels historia i sin undervisning. Han går igenom historien för att åskådliggöra något viktigt. När vi ser Israels historia upptäcker vi att det inte finns något land med samma historia och framför allt, allt är dokumenterat.

Paulus vänder sig bland annat till de judar som inte vill ta emot eller lyssna på evangeliet om Jesus Kristus.

 Jag frågar nu: Har då Gud förkastat sitt folk? Verkligen inte! Jag är själv israelit, av Abrahams ätt och av Benjamins stam. (B) Gud har inte förkastat sitt folk som han en gång har erkänt som sitt.

Eller vet ni inte vad Skriften säger där den talar om Elia, hur han vänder sig till Gud och anklagar Israel: Herre, de har dödat dina profeter och rivit ner dina altaren. Jag ensam är kvar, och de är ute efter mitt liv.[a Rom.11:1-3

Paulus använder sin egen person för att tydliggöra. Jag är en del av Israel, inget kan förändra detta. Han vill också visa på att Elia, Guds profet, när han våndades över Israels tillstånd. Men Gud försöker lugna Elia genom att påminna om att Elia inte alls är ensam. Gud är med honom och det finns fler.

 Men vad är Guds svar till honom? Jag har lämnat kvar åt mig sjutusen man som inte har böjt knä för Baal. (C) På samma sätt finns också nu i denna tid en rest som Gud har utvalt av nåd. V.4-5

Gud visste att det fanns 7000 personer som han utvalt, som skulle rädda Israel. Det gjorde Han endast av nåd. Det var inget de förtjänade.

 (D) Men är det av nåd, så är det inte av gärningar. Annars vore nåden inte längre nåd.

(E) Vad innebär då detta? Att Israel inte har uppnått vad de strävar efter. De utvalda har nått det, men de andra har blivit förhärdade. V.6-7

De som Gud utvalt har till skillnad från alla andra inget att berömma sig av. De andra har försökt nå fram genom sina gärningar.

 (F) Som det står skrivet: Gud har gett dem en likgiltighetens ande, ögon som inte ser och öron som inte hör, ända till denna dag.[b] Och David säger: Låt deras bord bli en snara och ett nät, en fälla och ett straff för dem10 Låt deras ögon förmörkas så att de inte ser, och böj deras rygg för alltid.[c]V.8-10

Paulus förmedlar en besk medicin till korintierna. Beskrivningen över hur det gick för Israel vill Paulus att korintierna ska se att det gäller dem, samtidigt så är medicinen adresserade även till oss i vår tid. Likgiltighetens och sömnaktighetens ande råder över stora delar av kristenheten i västvärlden och speciellt Sverige.

Tidsandan har intagit våra kyrkor, precis som i Korint på Paulus tid. Vi har fått öron som inte hör, och ögon som inte vill se. Evangeliets kraft har försvunnit från många av oss. Varför? Ja, den avgörande faktorn är som Paulus skriver; likgiltighetens ande, och att väldigt få predikar evangeliet och dess kraft.s

Samtidigt har Gud även i denna tid utvalt människor till att åter föra ut evangeliets välsignade budskap, med full kraft.

Bibelns budskap är det samma igår, idag och i evighet, det förändras aldrig någonsin. När vi bekänner Jesus är vi Guds barn, omslutna av Honom. Vi ska inte försöka bli perfekta, det kommer vi, i vilket fall som helst, inte bli. Allt bygger på Guds nåd genom Jesus Kristus.

Till sist föreslår jag att ni läser Kol.1:9-20

 

 

 

 

 

 


Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...