måndag 1 augusti 2022

Del 40 Mark.9:1-13

 


Markus evangelium

Dagens text: Mark.9:1-13

Helsingborg 15 maj 2021

 

Nyckelord v1

 

 

 

Sex dagar därefter tog han med sig Petrus, Jakob och Johannes och förde dem upp på ett högt berg[a] där de var ensamma. Och han förvandlades inför deras ögon. Hans kläder blev skinande vita, så vita som ingen tygberedare på jorden kan bleka några kläder. Och Mose och Elia visade sig för dem och samtalade med Jesus. Mark.9:2-4

Texten berättar att Jesus väljer ut tre av de tolv för att ta dem upp på ett berg (Hebron?) Plötsligt uppe på berget förvandlas Jesus inför ögon på de tre utvalda. Jesus får även besök där upp på berget. Han samtalar med Mose och Elia. De tre utvalda, Johannes, Petrus och Jakob får nåden att vara med i detta möte.

De är helt förskräckta, och det är kanske inte konstigt att Petrus säger som säger om att bygga tre kojor. Denna tanke från Petrus kan vara att han vill ”permanenta” denna förunderliga stund och den tanken är inte främmande för oss hellre. Jag tänker på ”stora konferenser” vi varit på.

I Guds rike finns bara en sak som är permanent och det är nåden och den gäller alla som vill vandra med Jesus. Vi ska bara se Guds rike som något i ständig rörelse. Allt är nytt varje dag.

 (B) Då kom ett moln och sänkte sig över dem, och ur molnet hördes en röst: "Han är min älskade Son. Lyssna till honom!" Mark.9:7

Plötsligt blir hela situationen komplett. Gud talar till alla de sex närvarande och bekräftar sin kärlek till Jesus. De får också en uppmaning från Gud: ”Lyssna till honom!” Gud är alltid tydlig, Han är närvarande och det finns ingen tvekan i budskapet till oss alla; Lyssna på Honom!

  Och plötsligt, när de såg sig omkring, såg de inte längre någon där utom Jesus. Mark.9:8

Efter dessa ord blir det tyst och stilla igen där uppe på berget. Bara Jesus finns kvar, allt det andra klingade bort. Jag undrar hur de tre utvalda uppfattade denna gudomliga stund där på berget.

De tre utvalda, Johannes, Petrus och Jakob hade fått se och höra mer än någon människa kan önska och längta efter. Genom allt det som hände så står Jesus kvar där och så ska det vara i våra liv också. Vi behöver inse att Jesus är där hela tiden, oberoende av omständigheterna. Han flyttar sig aldrig, bara vi som flyttar oss ifrån honom.

Petrus refererar till händelsen på berget:

16 (M) Det var inga utstuderade myter vi följde när vi förkunnade vår Herre Jesu Kristi makt och hans ankomst för er, utan vi var ögonvittnen till hans majestät. 17 (N) Han fick ära och härlighet från Gud Fadern när rösten kom till honom från den majestätiska Härligheten[d]: "Han är min Son, min Älskade. I honom har jag min glädje." 18 Den rösten hörde vi själva från himlen när vi var med honom på det heliga berget. 2Petr.1:16-18

Händelsen på det heliga berget som Petrus beskriver gav ett livsavgörande intryck som han bar med sig hela livet. Han fortsätter:

19 (O) Så mycket fastare står nu det profetiska ordet för oss, och ni gör rätt i att hålla er till det som till ett ljus som lyser på en dyster plats tills dagen gryr och morgonstjärnan[e] går upp i era hjärtan. 20 Framför allt ska ni veta att ingen profetia i Skriften har kommit till genom egen tolkning[f]21 (P) Ingen profetia har burits fram genom någon människas vilja, utan ledda av den helige Ande har människor talat vad de fått från Gud. 2Petr.1:19-21

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...