lördag 20 augusti 2022

Del 55 Mark.11: 20-26

 


Markus evangelium

Dagens text: Mark.11:20-26

Helsingborg 30 maj 2021

 


 

 

 

Det har nu gått ett dygn sedan Jesus förbannade fikonträdet. Den förste att notera fikonträdets död är Petrus. Efter Petrus kommentar börjar Jesus undervisa om tro, bön och löften.

22 Jesus svarade dem: "Ha tro på Gud! 23 (I) Jag säger er sanningen: Om någon säger till det här berget: Lyft dig och kasta dig i havet, och inte tvivlar i sitt hjärta utan tror att det han säger ska ske, då kommer det att ske för honom. Mark.11:22-23

Jag har hört många predikningar över denna text och blivit glad, besviken och förvånad. Ofta predikades som om det är jag som skulle skicka berget i havet, kunde jag inte det hade jag ingen tro. Alltså, rena dumheterna!

Idag kan jag utifrån min ”nya syn på tro” bara konstatera att jag inte är inblandad, utan det är Gud som ska kasta berget i havet. Har även hört ”förandligande” utläggningar över texten. Bort med allt sådant.

Min uppgift är att komma till Gud och sitta på hans arm och berätta för honom. Det är för mig bön i tro. Jag sätter mig hos honom och berättar om berget – det är bara Gud som kan göra det som min bön berättar. Förtröstan är ett vackert, men också ett starkt ord som bygger på tro och tillit.

Jag överlämnar ”berget” till honom.

24 (J) Därför säger jag er: Allt vad ni ber om och begär, tro att ni har fått det, så ska det bli ert. 25 Och när ni står och ber, så förlåt om ni har något emot någon. Då ska också er Far i himlen förlåta er era överträdelser."[g] Mark.11:24-25

Har du också blivit halvtokig när du inte hittar bil eller cykelnyckel och tiden är knapp! Jag letar och letar. Till sist ropar jag till Gud: ”Var har JAG lagt mina nycklar!” och plötsligt ligger dom där och ler mot mig.

Jesus vill i sin stora kärlek till oss visa på ”nycklar” i livets olika situationer. Han gör det för att vi ska kunna få ett liv fullt med mening och innehåll. Verserna ovan är en fingervisning på hur vi ska ”göra” i olika bönesammanhang.

Ju närmare vi lever Jesus, desto mer får vi del av honom. I hans närvaro finns ingen plats för oförlåtelse eller bitterhet. Vi ska lämna av oss våra bördor till honom, förlåta och se hur han tar hand om alltihop. Han vet att det finns hinder för oss och det hindrar oss att leva i hans nåd.

Synden och bördorna är en ”propp i röret” och det hjälper inte med kaustiksoda. Rören, vårt inre behöver rensas varje dag genom förlåtelsens välsignelse. Ofta längtar vi efter under och vi ber. Ibland kommer svaret, ibland inte. Då är det viktigt att komma ihåg löftena och hålla fast vid dem. Förutsättningen är att vi har rören rensade och öppna.

Jag tror att många små under är lika viktiga som ett enda stort under. Förlåtelsen skapar alltid under genom att jag blir fri.

18 (N) Jag ber att era hjärtans ögon ska få ljus så att ni förstår vilket hopp han har kallat er till, hur rikt och härligt hans arv är bland de heliga 19 (O) och hur oerhört stor hans makt är i oss som tror, därför att hans väldiga kraft har varit verksam. Ef.1:18-19

Läs Paulus hälsning och förmaning under bön och upptäck kraften i hans ord även till oss i denna tid.

Tack Jesus

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...