fredag 19 augusti 2022

Del 54 Mark.11:15-19

 



Markus evangelium

Dagens text: Mark.11:15-19

Helsingborg 29 maj 2021

 

Nyckelord ”De var rädda för honom!” V18

 

 

 

15 (E) De kom fram till Jerusalem, och Jesus gick in på tempelplatsen och började driva ut dem som sålde och köpte i templet[d]. Han välte växlarnas bord och duvförsäljarnas stolar, Mark.11:15

Jesus blir bedrövad och vred över det han ser sker på tempelplatsen. Här råder kaos och synden har tagit ett starkt grepp över folket. Han välter penningväxlarnas bord och välter omkull duvförsäljarnas stolar.

 16 och han tillät inte att man bar något över tempelplatsen. Mark.11:16

Tempelplatsen var en plats för frid, undervisning och böneplats för hedningarna. Den användes som en ”genväg” och den trafiken uppskattade inte Jesus.

17 (F) Och han undervisade dem och sade: "Står det inte skrivet: Mitt hus ska kallas ett bönens hus för alla folk? Men ni har gjort det till ett rövarnäste!"  Mark.11:17

Efter alla dessa incidenter börjar Jesus att undervisa på tempelplatsen. Många samlas runt honom och lärjungarna. Han undervisar utifrån Skrifterna och dessa två bibelställe:

(E) dem ska jag föra till mitt heliga berg
    och ge dem glädje
        i mitt bönehus.
    Deras brännoffer och slaktoffer
        ska tas emot på mitt altare,
    för mitt hus ska kallas
        ett bönens hus för alla folk.[c]
(F) Så säger Herren Gud,
        han som samlar Israels fördrivna:
    Ännu fler ska jag samla till honom,
        till hans församling. Jes.56:7-8

10 Sedan kommer ni hit och träder fram inför mitt ansikte i detta hus som är uppkallat efter mitt namn och säger: ”Vi är räddade” – för att sedan fortsätta med allt detta avskyvärda. 11 (G) Menar ni att detta hus som är uppkallat efter mitt namn är ett rövarnäste[a]? Se, jag har själv sett det, säger Herren. Jer.7:10-11

En av orsakerna till Jesu vrede var hanteringen av pengar på tempelplatsen. Anledningen var att det fanns romerska mynt och på dessa fanns en bild av kejsaren, en person som dyrkades av romarna. Med andra ord; avgudadyrkan!

18 (G) Översteprästerna och de skriftlärda hörde det, och de försökte finna ett sätt att röja honom ur vägen. De var rädda för honom, eftersom alla människor var överväldigade av hans undervisning. 19 När det sedan blev kväll lämnade han staden. Mark.11:18-19

Som det brukar vara reagerar det religiösa ledarskapet på två sätt! Det ena på Jesu undervisning, men framför allt hans framfart på tempelplatsen, och inget av de två orsakerna var populära i detta läger.

Ansvaret att det gick rätt till där låg på det religiösa ledarskapet, som vi kan konstatera att så inte var fallet. De hade varken beslutskraft eller auktoritet, trots alla deras ämbetskläder och annan utsmyckning.

Risken fanns att de var själva involverad i penningväxling och handeln.

En annan faktor var att de var rädda för Jesus och även för folket. De var isolerade och utan handlingskraft. Här finns en parallell med dagens kyrka. Oviljan att först och främst följa Gud och hans ord berodde på ett beroende till kulturen – Guds ord fick komma i andra hand. Sorgligt och skrämmande!

Samtidigt var de besatta av att hitta möjligheterna att röja Jesus ur vägen, så att allt kunde bli ”som vanligt!” Precis som i vår tid och vår kulturs tankemönster. Varför?

Han, Jesus är Sanningen – och den är inte populär!

(C) Allt som har skrivits tidigare är skrivet till vår undervisning, för att vi ska bevara vårt hopp genom den uthållighet och tröst som Skrifterna ger. (D) Må uthållighetens och tröstens Gud hjälpa er att vara eniga med varandra efter Kristi Jesu vilja, (E) så att ni alla med en mun prisar vår Herre Jesu Kristi Gud och Far. Rom.15:4-6

Tack Jesus

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...