söndag 21 augusti 2022

Del 56 Mark.11:27-33

 


Markus evangelium

Dagens text: Mark.11:27-33

Helsingborg 31 maj 2021

 

Nyckelord Människofruktan v32

 

 

 

27 (K) De kom in i Jerusalem igen, och när Jesus gick omkring på tempelplatsen kom översteprästerna och de skriftlärda och de äldste fram till honom 28 (L) och frågade: "Vad har du för fullmakt att göra detta? Och vem har gett dig den fullmakten att göra det?" Mark.11:27-28

Att ha en fullmakt från någon är ett värdefullt papper som ger ”öppnade dörrar” det ger även makt. Fullmakten bekräftar något som uppdragsgivaren har en önskan om att få fullbordad.

De religiösa ledarna i Jerusalem ställer Jesus mot väggen (tror de i alla fall) genom att ställa frågan till Jesus om var han fått fullmakten ifrån.

 29 Jesus svarade dem: "Jag vill fråga er en sak. Svara mig, så ska jag säga er vad jag har för fullmakt att göra det här. Mark.11:29

Givetvis ”genomskådar” Jesus hela deras fälla och syftet med själva frågeställningen. Han vänder på hela situationen genom att svara med att själv ställa en mycket känslig fråga.

 30 Johannes dop, var det från himlen eller från människor? Svara mig!" Mark.11:30

Jesus vet att denna fråga är mycket avgörande och har stor betydelse. Frågan ställer verkligen till det för de religiösa ledarna. För svarar de att Johannes Döparen var en profet, måste de även acceptera och bejaka att Jesus är Messias.

31 De samrådde med varandra: "Säger vi: Från himlen, så säger han: Varför trodde ni då inte på honom? 32 (M) Men kan vi säga: Från människor?" Det vågade de inte för folket, eftersom alla ansåg att Johannes verkligen var en profet.  Mark.11:31-32

 

Därför måste de genast ordna en överläggning, för svaret de ger har stor betydelse som jag nämnde tidigare. De resonerar fram och tillbaka om olika reaktioner som kommer på deras svar till Jesus. Vi kan tydligt se att här finns en stor människofruktan o läromässiga bindningar.

De kan inte acceptera Johannes Döparen som en profet, aldrig någonsin! Samtidigt är det ”bundna till traditionen.” Här finns många problem som kan bli verkliga om de svarar fel!

 33 Så de svarade Jesus: "Vi vet inte." Jesus sade till dem: "Då säger inte heller jag till er vad jag har för fullmakt att göra det här." Mark.11:33

Hela frågan ”rinner ut i sanden” och förblir obesvarad. Jesus har ännu en gång avslöjat deras räv och ränkspel. Jesus menar om ni inte svarar på min fråga, så svarar jag inte på er fråga.

Det kan ses som om Jesus fegar ut, men saken är den att Jesus vill vinna tid, för att fullborda sitt verk enligt profetian i den heliga Skrifterna. Han är trogen sitt uppdrag och inget kan stoppa honom.

Paulus hade också fått en fullmakt, att predika Guds ord och så här såg han på sitt uppdrag enligt fullmakten han fått av Jesus personligen:

 24 (V) Nu gläder jag mig mitt i mina lidanden för er, och det som fattas av Kristuslidanden uppfyller jag i mitt liv för hans kropp, som är församlingen. 25 (W) Dess tjänare har jag blivit genom det uppdrag som Gud gav mig för er skull: att överallt predika[c] Guds ord, 26 (X) den hemlighet som varit dold genom tider och generationer men nu har uppenbarats för hans heliga. 27 (Y) Gud ville visa dem vilken rik härlighet denna hemlighet är bland hedningarna: Kristus i er, härlighetens hopp. Kol.1:24-27

 

Tack Jesus

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...