lördag 6 augusti 2022

Del 45 Mark.9:42-50

 


Markus evangelium

Dagens text: Mark.9:42-50

Helsingborg 20 maj 2021

 

Nyckelord v50

 

 

 

Dagens text är för mig svårtolkad. Jag tänker på, att bland annat riva ut sitt öga! Så jag får för denna gång lämna texten som den är och be den helige Ande uppenbara den för mig vid något senare tillfälle och då skriver jag ner resultatet. Jag återkommer.

42 (T) Den som förleder en av dessa små som tror på mig, för honom vore det bättre att få en kvarnsten hängd om halsen och bli kastad i havet. Mark.9:42 

När jag läser versen, känns det som Jesus riktigt ”trycker och markerar” orden till oss. Jesus har en alldeles speciell relation till kvinnor och barn som var något nytt på den tiden. Här beskriver han hur det kommer att gå för den som ”förleder” en av dessa små! En kvarnsten runt halsen och sänkta i havet.

Vi kan ibland ha en uppfattning om att Jesus är för snäll, och det är bra. Men han har även gåvan att ge ut av sin auktoritet, och här har vi ett sådant tillfälle. Jesus älskar barnen, samtidigt som han ser oss som barn till sin Fader.

Det finns två riktningar i varningen om att förleda, barn som vuxna. Jesus varnar bland annat för att vi ska sprida ett felaktigt och urvattnat evangelium. I vår text står inte denna mening, men i de andra evangelierna, nämns varningen om att sprida Guds ord på falska grunder.

Bilden Jesus ger oss är mycket brutal, sanningen kan vara så för oss ibland. Han vill visa på betydelsen av att ”hålla sig nära honom och hans Ord. Läror och traditioner har en benägenhet att leda oss bort från evangeliet – och låta människotankarna ta över! Här kan en förförelse bli verklig – alltså en anpassning till världen.

49 Var och en ska saltas med eld[i]50 (V) Salt är bra, men om saltet förlorar sin sälta, hur ska ni då få det salt igen? Ha salt i er och håll fred med varandra!" Mark.9:49-50 

 

I Bibeln används ordet ”eld” ofta som en reningsprocess. Eld rensar guld och silver och hur den helige Andes eld spreds i Apostlagärningarna bland annat.

Saltet ha alltid varit viktigt i alla kulturer som ett konserveringsmedel och även i matlagningen. Saltet är bevarande! Men saltet i oss, vad innebär det? I en förkunnelse utan salt skapas möjligheter till förruttnelse och fallet är nära. Precis som elden så har saltet en renande effekt.

När jag röker fisk lägger jag alltid fisken i en plastpåse med grovsalt för att dra ut orenheter och även vätska. Jag får då ett bättre resultat i konsistens och smak.

 Vad de behöver av ungtjurar, baggar och lamm till brännoffer åt himlens Gud[c], liksom vete, salt, vin och olja, ska efter uppgift av prästerna i Jerusalem ges dem dag för dag utan försummelse. 10 Så ska de kunna bära fram offer till en ljuvlig doft åt himlens Gud och be för kungens och hans söners liv. Esra 6:9-10

Vi avslutar med följande:

(W) Guds väg är fullkomlig,
        Herrens ord är rent.
    Han är en sköld
        för alla som flyr till honom.
32 (X) Vem är Gud förutom Herren,
    vem är en klippa utom vår Gud?

33 (Y) Gud, du rustar mig med kraft
    och gör min väg fullkomlig,
34 du gör mina fötter
        som hindens
    och ställer mig på mina höjder.
Ps.18:31-34

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...