onsdag 10 augusti 2022

Del 48 Mark.10:17-31

 


Markus evangelium

Dagens text: Mark.10:17-31

Helsingborg 23 maj 2021

 

Nyckelord v22

 

 

 

Pengar!

Väldigt mycket av våra liv kretsar kring pengar och dess makt över oss. Jag ska beröra Jesu syn på pengar och att det alltid finns två sidor av pengarnas betydelse.

17 (H) När Jesus skulle vandra vidare, sprang det fram en man som föll på knä för honom och frågade: "Gode Mästare! Vad ska jag göra för att få evigt liv?" Mark.10:17

Mannen som söker upp Jesus vet att han saknar något och vill ha hjälp av Jesus med problemet. Vi kan se att det han saknar är evigt liv – delaktigheten i Guds rike. Han har mycket pengar, men saknaden är stor för honom trots alla sina pengar.

20 Mannen sade: "Mästare, allt det har jag hållit sedan jag var ung[f]." 21 (J) Jesus såg på honom med kärlek och sade: "Ett saknar du. Gå och sälj allt du äger och ge till de fattiga, så kommer du att ha en skatt i himlen. Kom sedan och följ mig." Mark.10:20-21

Jesus vet redan hela hans situation. Därför är det inte svaret som den rike, men fattige Mannen, hade önskat att få höra. Han hade kallt räknat med ett helt annorlunda svar och då kanske om en ”genväg” in i Guds rike, inklusive hans pengar.

22 Vid de orden mörknade mannen och gick bedrövad bort, för han ägde mycket. Mark.10:22

Han gick bedrövad bort, besviken och lika ensam som när han sökte upp Jesus. Notera att Jesus inte springer efter honom och försöker ”prata eller övertyga honom till något.” Jesus lät honom gå – utan del av Guds rike, men tillsammans med sina pengar.

Här finns en nyckel för oss alla att använda. Vi ska aldrig lova mer än vad Guds ord säger eller försöka ”prata någon fram till korset!” Jag har sett och hört skräckexempel på hur förkunnare ”föser” människor till korset – alltså pratar ”ikull någon.”

Jesu ord till lärjungarna och folket runt honom skapar någon form av fruktan. Reaktionerna kan vi utläsa i texten. ”Vem kan då bli frälst, säger de med enad röst!” Här ser vi hur pengarna skapar ett problem och det är när vi ska bekänna vem som är vår herre! Pengars makt har stor inverkan på oss, mer än vi vill erkänna.

Jesus vill att vi alltid ska kunna leva utifrån bekännelsen att Jesus är vår Herre. Här finns alltid början till ett fungerande liv. Allt kommer i rätt ordning. Samtidigt är det vi som väljer och får ta konsekvenserna av detta val.

(F) Herren är god och rättfärdig,
    därför undervisar han syndare
        om vägen.
(G) Han leder de ödmjuka rätt,
    han lär de ödmjuka sin väg.
10 (H) Alla Herrens vägar
        är nåd och sanning
    för dem som håller hans förbund
        och vittnesbörd.
11 För ditt namns skull, Herre,
    förlåt min synd,
        för den är stor. Ps.25:8-11

Ta en stund och reflektera över texten från Psaltaren.

Tack Jesus

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...