tisdag 30 augusti 2022

Del 66 Mark.13:14-23

 



Markus evangelium

Dagens text: Mark.13:14-23

Helsingborg 10 juni 2021

 

Nyckelord V20

 

 

 

Jesus fortsätter på temat den yttersta tiden och dess slut. Han nämner förödelsens styggelse, en händelse i Israels historia när templet blev skändat, med bland annat griskött (det finns en kommentar till detta i SFB 2015)

Jesus vill att vi ska vara beredda på att slutets tid kommer bli en svår och plågsam tid.

 19 (J) För i de dagarna ska det bli en sådan nöd att något liknande aldrig förekommit från det att Gud i begynnelsen skapade världen och ända fram till nu, och inte heller ska komma. Mark.13:19

Orden beskriver inte något hur det kommer att bli, men Jesus vill att vi ska veta att det kommer en svår tid av nöd, förföljelse och brist på allt.

 20 Om Herren inte hade förkortat den tiden skulle ingen människa bli frälst. Men för de utvaldas skull har han förkortat den tiden. Mark.13:20

Jesus poängterar också att tiden förkortas tack vare ”de utvalda.” Gud har i sin barmhärtighet sett till de sina i de svåra tider som kommer.

21 (K) Om någon då säger till er: Här är Messias, eller: Där är han, så tro det inte. Mark.13:21

Som alltid under svåra tider kommer det att dyka upp människor som inte är sända av Gud. De kommer från mörkret. Många kommer att ”utropa sig” som Messias. Mycket ockultism kommer att frodas i denna tid.

22 (L) Falska messiasgestalter och falska profeter ska träda fram och göra tecken och under för att om möjligt bedra de utvalda. Mark.13:22

 

Men, detta verkar synnerligen bekant även i vår tid just nu. Hörde någon som refererade till en undersökning att över 30% kristna idag har ”blandat” sin tro med ockulta element, medvetet och omedvetet. Oftast handlar det av inblandning av New Age, yoga, mindfullness och annat från främmande religioner. Denna siffra är mycket tragisk.

Vi ska inte glömma alla ikonbilder som fått fäste inte bara i Svenska kyrkan, utan även i frikyrkan.

 23 Men var på er vakt! Jag har sagt er allt i förväg. Mark.13:23

Hur ska vi då skydda oss mot alla dessa attacker ifrån ondskans andemakter? Det finns många svar på den frågan, men sammanfattningsvis är att vara nära Jesus. Lev i bönen och lyssna till den helige Andes ledning. Fruktan är också vår värsta fiende, den ställer sig i vägen för oss. Vi gör ofta felaktiga beslut om fruktan får sitt grepp om oss.

En annan faktor som vi behöver be om är ”urskiljningens gåva!” Genom den kan vi ställa frågan: ”Är detta enligt Guds ord!” Bibeln är vår källa till att se sanningen för att inte lockas eller luras in i olika fällor.

Paulus skriver till oss:

28 (L) Ge akt på er själva och hela den hjord där den helige Ande har satt er som ledare, till att vara herdar för Guds församling som han har köpt med sitt eget blod. 29 (M) Jag vet att när jag lämnat er ska rovlystna vargar tränga in bland er, och de kommer inte att skona hjorden. 30 (N) Ja, bland er själva ska män träda fram som förvränger sanningen för att dra över lärjungarna på sin sida. 31 (O) Var därför vakna och kom ihåg att jag i tre års tid, natt och dag, aldrig har slutat förmana var och en av er under tårar. Apg.20:28-31 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...