tisdag 2 augusti 2022

Del 41 Mark.9:14-29

 


Markus evangelium

Dagens text: Mark.9:14-29

Helsingborg 16 maj 2021

 

Nyckelord v20

 

 

 

Jesus är på väg tillbaka från berget för att återsamlas med resten av lärjungarna. Här möter Jesus en man vars son är drabbad av en stum ande. Pojken plågas ständigt av den stumme anden och pappan har ni sökt hjälp hos lärjungarna som inte var med på berget. Tyvärr misslyckas lärjungarna med att driva ut den stumma anden.

 19 Jesus svarade dem: "Detta släkte som inte vill tro! Hur länge ska jag vara hos er? Hur länge ska jag stå ut med er? Hämta honom till mig." 20 (G) Och de kom med honom till Jesus. Mark.9:19-20

Jesus är förvånad och bestört över lärjungarnas brist på tro, så även över de som samlats runt pojkens kamp. Men förklaringen kommer lite senare i texten!

 21 Jesus frågade hans far: "Hur länge har det varit så med honom?" Fadern svarade: "Sedan han var barn. 22 Ofta har den kastat honom i elden och i vattnet för att ta livet av honom. Men om du kan, så förbarma dig över oss och hjälp oss!" Mark.9:21-22

Som i all själavård är det viktigt att samla ihop hela bilden av problemet. Därför vill Jesus veta lite mer om familjens bakgrund och pojkens historia. Vi kan här upptäcka pappans stora kärlek till sin son.

23 (H) Jesus sade till honom: "Om du kan? Allt är möjligt för den som tror." 24 Genast ropade barnets far: "Jag tror. Hjälp min otro!" Mark.9:23-24

När Jesus pratar med pappan, skapar det tro hos pappan. Hans hjärta ropar hjälp min otro vilket blir en bekännelse och den hör Jesus. Vi ska vara noga med att inte tro att vi har större tro än den som verkligen finns i oss. Risken är stor att vi faller!

25 Jesus såg att folk strömmade till, och han sade strängt till den orena anden: "Du stumma och döva ande, jag befaller dig: far ut ur honom och kom aldrig mer in i honom!" 26 Anden skrek och ryckte våldsamt i honom och for ut. Pojken var som livlös, och de flesta sade att han var död. 27 Men Jesus tog hans hand och reste upp honom, och han stod upp. Mark.9:25-27

Jesus talar strängt och med auktoritet till den stumme anden, och som genast lämnar pojken. Vi ska vara försiktiga att ge oss in i denna tjänst om vi inte är trygga i Jesus Kristus. Ofta får vi direktiv från den helige Ande hur utdrivningen ska ske! Man bör också vara fler, aldrig ensam.

28 (I) När Jesus hade kommit inomhus och lärjungarna var ensamma med honom, frågade de: "Varför kunde inte vi driva ut den?" 29 Han svarade: "Den sorten kan bara drivas ut med bön."[e] Mark.9:28-29

Alltid när Jesus helat någon kommer frågan: Hur kunde detta ske och hur är det bara möjligt?” Genom bön svarar Jesus, men i texten ser vi inget om bön! Sanningen är att Jesus ständigt är i bön – samtalet med sin Fader!

Vi har alla begåvats med förstånd och då i olika mått – till glädje och till hinder. En annan sak som vi bör veta är att förståndet är begränsat och även nyckfullt. Trons gåva däremot är helt utan begränsningar.

 Tron är en övertygelse om det man hoppas, en visshet om[a] ting som man inte ser. Genom tron fick fäderna sitt vittnesbörd. (B) Genom tron förstår vi att universum har skapats genom ett ord från Gud, så att det vi ser inte har blivit till av något synligt. Hebr.11:1-3

Hindret för oss alla är prestation. Kristen tro är ingen prestation, utan allt bygger på att följa Jesus. Se, lyssna och lyda!

Tack Jesus.

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...