onsdag 3 augusti 2022

Del 42 Mark.9:30-32

 


Markus evangelium

Dagens text: mark.9:30-32

Helsingborg 17 maj 2021

 

Nyckelord v32

 

 

 

Dagens avsnitt är en kort, men innehållsrik text som vi tillsammans ska gå lite djupare och se vad Jesus säger till oss! Vi ska tillsammans titta på tre faktorer i texten.

30 (J) Sedan gick de vidare därifrån och vandrade genom Galileen. Jesus ville inte att någon skulle få veta det, 31 (K) eftersom han höll på att undervisa sina lärjungar. Mark.9:30-31f

För det första! Jesus väljer en annan väg och då för att vara ensam med lärjungarna. Han vill visa på vad som ligger framför honom och lärjungarna. Jesus prioriterar lärjungarna! Han vet vad som kommer och informationen om detta är livsavgörande för lärjungarna.

 Han sade till dem: "Människosonen ska utlämnas i människors händer, och de kommer att döda honom. Men tre dagar efter[f] sin död ska han uppstå." V31f

För det andra! ”Han sa till dem…!” Jesus beskriver här med några få ord evangeliets kärna  – död och uppståndelse från döden.

 32 Men de förstod inte vad han menade och vågade inte fråga honom. V32

För det tredje! Lärjungarna har uppenbara problem med just denna undervisning – men de vågar inte fråga och be honom ett förtydligande.

Känner vi igen oss i problematiken! Vi är kvicka att tacka förkunnaren för söndagspredikan, men att ställa en fråga över något som var obekant, där brister vi.

Varför är Jesus så angelägen att undervisa om hans död och hans uppståndelse? Jo, om vi inte förstår eller kan ta in död och uppståndelse som Jesus undervisar om, är risken stor att vi tappar tråden.

(D) Nu går jag till honom som har sänt mig, och ingen av er frågar mig: Vart går du? Men när jag nu har sagt er detta, är era hjärtan fyllda av sorg. (E) Men jag säger er sanningen: Det är för ert bästa som jag går bort. För om jag inte går bort, kommer inte Hjälparen till er. Men när jag går bort ska jag sända honom till er. Joh.16:5-7

För att leva det kristna livet är det ett måste att vi hela tiden har Jesu död och uppståndelse för vårt inre. Annars är risken stor att vi inte förstår innebörden av den helige Ande och allt han vill göra i oss och med oss.

Det stora och underbara är att Gud godkände Jesu gärning och hans liv här på jorden. Genom detta godkännande har vi fått möjligheten till gemenskap med den helige Ande, precis som Johannes skriver i sitt evangelium.

Jesus är offret för att vi skulle få samma liv som Jesus, redan här och nu.

Tack Jesus

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...