tisdag 23 augusti 2022

Del 58 Mark.12:13-17

 


Markus evangelium

Dagens text: Mark.12:13-17

Helsingborg 2 juni 2021

 



13 (C) Sedan sände de några fariseer och herodianer till honom för att snärja honom genom något som han sade. 14 De kom till honom och sade: "Mästare, vi vet att du är ärlig och inte tar parti för någon utan behandlar alla lika. Du lär oss sanningen om Guds väg[d]. Är det tillåtet att betala skatt till kejsaren[e] eller inte? Ska vi betala eller inte betala?" Mark.12:13-14

Debatter om skatter har vi hört många under åren som gått. Bara ordet skatt retar gallfeber på folk. Frågan är om det är bra eller dåligt med skatt. För egen del anser jag det är bra med skatt, med förbehållet att pengarna hamnar där de behövs mest.

I texten idag handlar skattefrågan om att på något sätt snärja Jesus. Svaret de söker är en del av rävspelet mot honom. Vi ska också titta lite extra på vilka som kommer och ställer frågan om att betala skatt.

Fariséerna och herodianerna, lojala till Rom, har lierat sig med varandra för att avslöja Jesu om vad han anser om att betala skatt. Den religiösa makten tar hjälp av världen, romarna. Alltid en tragisk kombination.

15 Men Jesus förstod deras hyckleri och sade till dem: "Varför prövar ni mig? Ge mig en denar[f] och låt mig se på den." Mark.12:15

Jesus har redan avslöjat deras hyckleri och det falska rävspelet.

." 16 De räckte fram en, och han frågade dem: "Vems bild och inskrift är detta?" De svarade: "Kejsarens." Mark.12:16

De gör som Jesus ber dem om, och visar honom denaren, ett välkänt mynt, användbart i hela Romarriket. Den är präglad med kejsarens bild. Som läst tidigare anser Jesus att detta är avguderi.

 17 Då sade Jesus till dem: "Ge då kejsaren det som tillhör kejsaren, och Gud det som tillhör Gud." Och de var förundrade över honom. Mark.12:17

Svaret de får av Jesus hade de inte räknat med, utan hade hoppet på ett annorlunda svar. Varför är svaret så bra från Jesus? Hade han svarat att Israel inte ska betala någon skatt till kejsaren, hade de kunnat fängsla honom. Det svaret hade varit ett upproriskt och uppviglande svar.

Inte heller denna gång lyckas man med sitt uppsåt, utan Jesus har gått segrande ur även denna diskussion.

Jesus ligger alltid steget före och ser redan svaret på alla de rävaktiga frågorna. Vi ska också vara lyssnande till den helige Ande när vi samtalar, diskuterar och argumenterar. Vår mänskliga iver kan vara ett hinder och risken är stor att allt blir fel.

Vi vet alla hur det känns när argumenten tar slut och ilskan tar över till frustration. Vi som tror på Jesus ska vara lyssnande till eftertanke och be om vishet.

 

Vi läser Paulus visa ord:

 11 (H) Skriften säger: Ingen som tror på honom ska stå där med skam.[d] 12 (I) Här är ingen skillnad mellan jude och grek. Alla har samme Herre, och han ger av sin rikedom till alla som åkallar honom. 13 (J) Var och en som åkallar Herrens namn ska bli frälst. [e] Rom.10:11-13

 

Tack Jesus

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...