fredag 5 augusti 2022

Del 44 Mark.9:38-41

 


Markus evangelium

Dagens text: Mark.9:38-41

Helsingborg 19 maj 2021 Grattis Monica

 

Nyckelord v39

 

 

 

38 (P) Johannes sade till Jesus: "Mästare, vi såg en man som drev ut onda andar i ditt namn, och vi försökte hindra honom eftersom han inte följde oss."  Mark.9:38

Lärjungen Johannes har noterat att någon som han inte känner har gjort ett under i Jesu namn. Man får nästan intrycket av att Johannes ”bevakar ett revir!” Johannes tänker rätt, sätt i ett större sammanhang, i att ingen ska ”missbruka” Jesu namn. Jesus ser händelsen ur ett helt annat perspektiv när han svarar Johannes.

 39 (Q) Men Jesus sade: "Hindra honom inte. Ingen som gör en kraftgärning i mitt namn kan sedan genast tala illa om mig. Mark.9:39

Här finns en djup sanning, som vi behöver se dagligen – vi och dom! Under alla tider och i alla sammanhang har det varit förödande, med vi och dom andra, speciellt i kyrkans värld. Fariséerna hade detta som en börda och de ville att alla skulle bära den – vi och dom. Var man inte ense med fariséerna blev det genast problem.

40 (R) Den som inte är mot oss är för oss. 41 (S) Den som ger er en bägare vatten att dricka därför att ni tillhör Kristus – jag säger er sanningen: Han ska inte gå miste om sin lön. Mark.9:40

Vi bör läsa versen ovan och rannsaka oss själva och lära av Jesus. Han ser saker och ting från ett helt annorlunda perspektiv. Det han varnar för är att ”vara emot!” En förödande konsekvens som föder fiendskap, ordtvister och missuppfattningar.

Debattklimatet i Sverige idag är inte hälsosamt, på grund av att vi inte kan skilja på sak och person. Det infinner sig ett konstant läge av att ”försvara” och vi förlorar helheten, och lyssnandets välsignelse saknas.

 40 (R) Den som inte är mot oss är för oss. Mark.9:40

 

Tänk vad några ord från Jesus kan förändra. Allt han säger blir så naturligt och lätt att se, bara vi kopplar bort ”våra egna tankar” en liten stund.

Som jag skrivit tidigare så är det inte de stora skiftnycklarna som gör det stora jobbet. Den lilla skiftnyckel är ett suveränt redskap att ”justera” och den gör oftast det viktigaste jobbet. Jesu ord fungerar som en liten skiftnyckel, och då för att vi ska se hur han fungerar. Jesus använde den stora också, när det behövdes.

När vi bygger ”läger” och då bara för oss ”invigda” i läror och traditioner skapas det gränser. Vi som bygger har svårt att gå över gränser, och är även noga med att markerar att vi inte släpper in någon.

Lägerbrasan är en symbol till inbjudan och gemenskap. Guds ord är som en lägerbrasa som vi kan samlas runt och dela våra tankar kring. Det sprakande ljudet från lägerbrasan skapar en djup frid som vi behöver.

Jag har varit en sådan där lägereldsbevakare, men idag är jag fri. Alla som inte trodde som jag var inte välkomna. De fick hålla sig kring sin egen brasa. Detta var en svår tid men Jesu ord befriade mig till nytt liv.

Tack Jesus.

(C) Förbli i mig, så förblir jag i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv om den inte förblir i vinstocken, så kan inte heller ni det om ni inte förblir i mig. (D) Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon förblir i mig och jag i honom, så bär han rik frukt. Utan mig kan ni ingenting göra. (E) Om någon inte förblir i mig, kastas han ut som en gren och vissnar. Sådana grenar samlar man ihop och kastar i elden, och de bränns upp. (F) Om ni förblir i mig och mina ord förblir i er, så be om vad ni vill och ni ska få det. (G) Min Far förhärligas när ni bär rik frukt och blir mina lärjungar. Joh.15:4-8


Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...