söndag 28 augusti 2022

Del 64 Mark.13:1-2




 


Markus evangelium

Dagens text: Mark.13:1-2

Helsingborg 8 juni 2021

 


 


 När Jesus gick ut från templet, sade en av hans lärjungar till honom: "Mästare, se vilka stenar och vilka byggnadsverk[a]!" (B) Jesus sade till honom: "Ser du dessa stora byggnader? Här ska inte lämnas sten på sten. Allt ska rivas ner." Mark.13:1-2

Jesus är på väg att lämna templet och bort från händelsernas centrum. Han är tillsammans med lärjungarna. De har varit med hela tiden och sett motståndet, ifrågasättandet och i viss mån förföljelsen av Jesus.

De har också fått mycket undervisning och praktiska råd för sin kommande tjänst som de inte riktigt kan se hur den kommer att vara, just nu!

En av lärjungarna är mycket imponerade av templets byggnation. Under denna tid var templet en underbar och uppskattad byggnad. Folk vallfärdade för att med egna ögon se dess prakt.

I vers 2 kan vi förnimma en sorg hos Jesus utifrån hans svar till lärjungen. Han vet vad som kommer att hända med templet och med Jerusalem – den totala förstörelsen!

Är vi medvetna om att vi är ett tempel, och vet vi vår ”kondition.” Nu tänker jag inte till det yttre utan det inre ”templet!”

15 Men om hans verk brinner upp ska han gå miste om lönen. Själv ska han dock bli frälst, men som genom eld16 (J) Vet ni inte att ni är Guds tempel och att Guds Ande bor i er? 17 Om någon fördärvar Guds tempel ska Gud fördärva honom. Guds tempel är heligt, och det templet är ni. 1Kor.3:15-17

Paulus är riktigt skarp när han skriver orden till församlingen i Korint. Men orden är lika mycket riktade till oss idag. Frågan är om vi är medvetna om att vi är ett tempel? Verserna berättar det i alla fall för oss att vi är ett tempel och anledningen till detta är den helige Ande, som bor i oss.

Under pandemin har jag sett en hel del gudstjänster på nätet. En del har fångat mig, andra har inte lämnat några större intryck. Märk väl att jag inte kritiserar utan konstaterar. Jag kan urskilja en viss brist på frimodighet när jag sett och lyssnat!

Jag håller fast vid att det bästa sättet att vara nära Gud, är i Hans eget ord, Bibeln. När vi befinner oss där kan den helige Ande påminna oss genom personliga tilltal i uppmuntran och förmaning.

(C) Som jag uppmanade dig redan när jag var på väg mot Makedonien, vill jag att du stannar i Efesos och förmanar vissa där att inte förkunna falska läror (D) eller ägna sig åt myter och ändlösa släktregister. Sådant leder till strider och tjänar inte Guds frälsningsplan genom tron. 1Tim.1:3-4

Att templet förstördes som Jesus profeterade om är alltså en påminnelse om att vara nära Jesus, så att vårt tempel bli bevarat.

 

Tack Jesus

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...