söndag 14 augusti 2022

Del 52 Mark.11:1-11

 


Markus evangelium

Dagens text: Mark.11:1-11

Helsingborg 27 maj 2021

 

Nyckelord V3 ”Herren behöver det.”

 

 

 

 Och om någon frågar er varför ni gör så, ska ni svara: Herren behöver det. Och han skickar strax hit det igen[a]." Mark.11:3

En ovanlig vers! Varför? Versen berättar för oss något ovanlig i att ”Jesus behöver något.” Det vanligaste är onekligen att Jesus ger något till någon. Han behöver ett åsneföl, och i detta behov finns Hans vilja att fullborda profetian som Skriften berättar för oss.

(F) Fröjda dig stort, dotter Sion!
        Jubla, dotter Jerusalem!
    Se, din kung kommer till dig,
        rättfärdig och segerrik är han.
    Han kommer ödmjuk,
        ridande på en åsna[c],
            på en åsninnas föl. Sak.9:9

Förberedelserna för intåget i Jerusalem är på gång.

(B) De ledde fölet till Jesus och lade sina mantlar på det, och han satt upp. Många bredde ut sina mantlar på vägen, och andra strödde kvistar som de skar ute på fälten. Mark.11:7-8

 

Stämningen och förväntan stiger.

(C) Och de som gick före och de som följde efter ropade: "Hosianna[b]! Välsignad är han som kommer i Herrens namn. 10 Välsignat är vår fader Davids rike som kommer. Hosianna i höjden!" Mark.11:9-10

Lovsången är på topp och folket går före honom och bakom. Hosianna, Hosianna sjunger folket tillsammans. Hosianna betyder ”fräls.” Det är Messias som gör sitt intåg i Jerusalem, Kungar Kung och Herrars Herre!

11 Så kom han in i Jerusalem och in på tempelplatsen. Han såg sig omkring överallt, och eftersom timmen redan var sen gick han ut till Betania med de tolv. Mark.11:11

Väl inne på tempelplatsen ser han sig omkring – han ”skannar av” platsen, och det är många tankar som rör honom. Sedan ger han sig i väg med sina lärjungar till Betania.

Markus är kortfattad även i denna text. Men kontexten är tydlig, Jesus har gjort sitt intåg i Jerusalem. Frågan är hur många som såg honom som Messias. De var många som såg honom som befriaren från Romarriket, en mänsklig kung.

Färre såg honom som Frälsaren, som skulle ta bort all synd.

I detta sammanhang kan vi alla påminna oss om vilken bild vi har Jesus. Frågan är vem är Han för oss och vad betyder han för oss var och en.

19 (G) Och detta är domen: ljuset kom in i världen, men människorna älskade mörkret mer än ljuset eftersom deras gärningar var onda. 20 (H) Den som gör det onda hatar ljuset och kommer inte till ljuset, för att hans gärningar inte ska avslöjas. 21 Men den som lever i sanningen kommer till ljuset, för att det ska bli uppenbart att hans gärningar är gjorda i Gud." Joh.3:19-21

 

Tack Jesus

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...