onsdag 31 augusti 2022

Del 67 Mark.13:24-37

 



Markus evangelium

Dagens text: Mark.13:24-37

Helsingborg 11 juni 2021

 

Nyckelord v 30-31


Återigen ser vi Jesu ledarskap! Han är lika noga med att berätta om alla de välsignelser vi kommer att få del av i vårt lärjungaskap. Han väjer inte heller för att visa på en framtid som kommer att bli svår. Allt finns med i Hans ledarskap.

Han är också noga med att erkänna att han inte vet när och hur allt detta kommer att ske. Han respekterar att Gud är den som vet.

Här finns en massa uppfattningar bland dagens teologer och det spekuleras om den kommande tiden. Det finns till och med de som har satt datum och år för dessa händelser. Jag tror att dessa spekulationer är av ondo, och därför ska vi inte lyssna så mycket på alla gissningar. Det skapar bara onödig fruktan.

30 Jag säger er sanningen: Det här släktet ska inte förgå förrän allt detta sker. [g] 31 (Q) Himmel och jord ska förgå, men mina ord ska aldrig förgå. Mark.13:30-31

Jesus säger i stället att vi ska vara vakna, som vi ska uppfatta som en varning. Här finns det utrymme att tolka Jesu ord till oss alla. Jag har skrivit om detta tidigare, men vi ta en kort repetition. Det som står i Bibeln ska vi följa, vi ska be om vägledning och vi ska lyssna in den helige Ande. Om vi ständigt rör oss här är risken mindre ”att vi somnar till!”

 37 Och vad jag säger till er, det säger jag till alla: Håll er vakna!" mark.13:37

Håll er vakna, säger Jesus.

Det innebär inte att vi ska sluta att sova, för då dör vi! Denna uppmaning att hålla oss vakna är en påminnelse om att vi inte ska låta oss distraheras. Om vi håller oss nära Jesus i bön, lovsång, bibelläsning och tillbedjan kan vi lättare få ett skärpt sinne, och vi kan höra den helige Ande tala till oss genom Ordet.

 

Vi har en förmåga att sysselsätta oss med det som distraherar. Se upp och var vaksamma. Tjuven har lättare att komma in när vi slarvar med vår säkerhet.

Petrus är inne på samma linje, utifrån hans egen erfarenhet. Han skriver:

 19 Men Guds fasta grund består och har detta sigill[d]Herren känner de sina, och: Var och en som åkallar Herrens namn ska hålla sig borta från orättfärdighet. 2Tim.2:19 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...