söndag 7 augusti 2022

Del 46 Mark.10:1-12

 


Markus evangelium

Dagens text: Mark.10:1-12

Helsingborg 21 maj 2021

 

Nyckelord v5 ”för att era hjärtan är så hårda!”

 

 

 

Jesus och de tolv utvalda fortsätter sin vandring och har nu kommit till Judeen. Här stannar de och Jesus börjar omgående att undervisa folket om Guds rike och omvändelse.

Var än Jesus befinner sig så dyker det upp fariséer. Anledningen till att de kommer dit Jesus är inte att ta del av hans undervisning. De är där med pekpinnar, kritik och de söker en anledning till att avslöja honom.

(B) Några fariseer kom fram för att pröva honom och frågade honom: "Får en man skilja sig från sin hustru?" Mark.10:2

Fariséerna har kommit långväga ifrån för att ställa just denna fråga! Det verkar vara angeläget för dem att höra Jesu uppfattning om äktenskap/skilsmässa! Ofta när de ställer frågor, har själva frågan en splittrande faktor. Det handlar ofta om för och emot. Alla sådana frågor skapar osämja och grupperingar. Benämningen för detta är ”ondska!”

 Han svarade dem: "Vad har Mose befallt er?" (C) De sade: "Mose har tillåtit att mannen skriver ett skilsmässobrev[b] och skiljer sig." Mark.10:3-4

Jesus svarar med en fråga till dem och fariséerna besvarar den.

Då sade Jesus till dem: "Det var för att era hjärtan är så hårda som han gav er den föreskriften. Mark.10:5

Att få ett sådant svar är nog inte så uppmuntrande. Jesus sätter fingret rätt på den ömma punkten, genom att avslöja att de har ett hjärta som är hårt och utan barmhärtighet. För Jesus är äktenskapet ett heligt förbund; man och hustru och liknar det eviga förbundet Gud och Israels folk.

Jesus har säkert Hosea bok i Gamla Testamentet i sina tankar. Boken handlar om Israels otrohet och hur de missbrukar relationen med Gud. (Läs den gärna). Jag tror att Jesus vill att de ska se sambandet.

 Vad Gud har fogat samman ska människan alltså inte skilja åt." Mark.10:9 

Alla förbund är till för att hållas, och de har också givna föreskrifter för att kunna fungera och då ömsesidigt.

Jesus undervisar här om äktenskapet och hur Gud ser på denna relation. Skilsmässa är inget alternativ för honom. Jesus ger oss nåd över våra synder, därför ska vi vara kvicka på att ge nåd till våra respektive i ett levande äktenskap, där kärlek är drivkraften. (Läs Hosea bok en gång till).

Vi avslutar med Psaltaren 18:

 Han sade:

Hjärtligt kär har jag dig,
    Herre min styrka,
(C) Herre mitt bergfäste,
        min borg och min räddare,
    min Gud, min klippa
        och min tillflykt,
    min sköld och min frälsnings horn[b],
        mitt värn! Ps.18:2-3

Davids relation och deras förbund var starkt. Han fick uppleva många segrar som han alltid gav Gud ära för. David föll, bad om förlåtelse och blev upprättad, och så ska alla relationer fungera.

 

Tack Jesus

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...