lördag 27 augusti 2022

Del 63 mark.12:41-44

 



Markus evangelium

Dagens text: Mark.12:41-44

Helsingborg 7 juni 2021

 

Nyckelord v44

 

 

 

41 (L) Jesus satte sig mitt emot offerkistan[p] och såg hur folket lade pengar i den. Många rika gav mycket. 42 Där kom också en fattig änka och lade i två små kopparmynt[q], ett par ören. Mark.12:41-42

En text som många av oss är bekanta med, som vi hört vid olika gudstjänst tillfällen. Vi som har varit mötesledare har säkert lockats till att använda texten, för att ”pusha på” lite extra. För min personliga del har även jag använt texten som mötesledare. Men när jag tittar i ”backspegeln är jag inte vidare stolt över tilltaget.

Använder vi texten felaktigt skapar det dåligt samvete hos lyssnaren, med resultatet att gåvan inte i sin fullhet blir till välsignelse.

43 (M) Då kallade han till sig sina lärjungar och sade till dem: "Jag säger er sanningen: Den här fattiga änkan gav mer än alla de andra som lade något i offerkistan. 44 Alla andra gav av sitt överflöd, men hon gav i sin fattigdom allt som hon hade att leva på." Mark.12:43-44

Jag tror att gåvan som den fattiga änka gav, hade blivit född i hennes hjärta. Ingen hade påverkat henne utan hon var överens med sig själv att ge. Hur hon klarade resten av dagen vet vi inte.

Det viktiga i texten är ”att hon gav mer än alla de andra!” Hur menar Jesus då egentligen? Hon gav sig själv!

Missuppfatta nu inte min tanke över gåvor till församlingsarbete med mera. Ibland kan jag känna en tveksamhet till denna typ av gåvor. När vi läser Apostlagärningarna upptäcker vi att de alla delade med sig av det som de hade! Vem/vilka fick del av gåvorna? Jo, de som behövde gåvan, utifrån att de saknade egna tillgångar. Ingen skulle vara utan, alla skulle få av gåvorna.

Idag tänker vi annorlunda! Pengarna går till räntor, pastorns lön, lokalhyror och diverse avbetalningar på utrustning. Givetvis ska pastorn ha lön som anställd. Friheten har försvunnit och pengarna har tagit makten.

13 (I) Vet ni inte att de som tjänstgör i templet äter av det som kommer från templet[d], och att de som tjänar vid altaret får sin del från altaret? 14 Så har också Herren befallt[e] att de som predikar evangeliet ska leva av evangeliet. 15 (J) Men jag har inte utnyttjat någon sådan förmån. Och jag skriver inte det här för att få det. Hellre dör jag. Ingen ska ta ifrån mig min berömmelse. 16 (K) Att jag predikar evangeliet är inget jag ska ha beröm för, det är ett måste för mig. Ve mig om jag inte predikar evangeliet! 17 Gör jag det frivilligt har jag lön, men gör jag det för att jag måste är det ett förvaltarskap som anförtrotts mig. 18 Vad är då min lön? Jo, att som förkunnare få lägga fram evangeliet utan ersättning och inte utnyttja den rättighet som evangeliet ger mig. 1Kor.9:13-18

Jag gläds över den stora församlingen och vad den betyder för många. Däremot ligger mitt hjärta i den lilla gemenskapen, som kommer nära alla deltagare. Det finns en öppenhet för ordet och försagdheten försvinner. Alla är där på samma villkor och besluten ligger på ett annat plan. Men som sagt, det ena utesluter inte det andra.

 

(A) Men Herrens ord kom till honom: ”Det är inte han som ska ärva dig. En som kommer från din egen kropp ska bli din arvinge.” (B) Sedan förde han honom ut och sade: ”Se upp mot himlen och räkna stjärnorna, om du kan räkna dem.” Och han sade till honom: ”Så ska din avkomma bli.”[c] (C) Och Abram trodde på Herren, och han räknade honom det till rättfärdighet. 1Mos.15:4-6

 

Obs! Läs gärna hela kap.15. Finns mycket som är grunden för vår tro!

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...