torsdag 25 augusti 2022

Del 60 Mark.12:28-34

 



Markus evangelium

Dagens text: Mark.12:28-34

Helsingborg 4 juni 2021

 

Nyckelord V34

 

 

 

28 (E) En av de skriftlärda[j] som hade hört dem diskutera insåg att Jesus hade gett dem ett bra svar. Han kom fram och frågade honom: "Vilket är det främsta av alla buden?" Mark.12:28

Nu verkar kön av ifrågasättare, snärjare och andra vara tom. Vem den siste är vet vi inte. Markus berättar för oss att han är en skriftlärd. Han är den som avviker från de andra, med tanke på frågan han ställer.

29 Jesus svarade: "Det främsta är detta: Hör Israel! Herren vår Gud, Herren är en.[k] 30 Och du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraft. 31 (F) Sedan kommer detta: Du ska älska din nästa som dig själv. Inget annat bud är större än dessa."[l] Mark.12:29-31

Alla människor har en förkärlek till att rangordna saker, händelser, upplevelser och annat som upplevs angeläget. Utifrån frågan Jesus fått av den skriftlärde är Jesus mer än villig att även han rangordna buden och vilka som är störst.

Samtidigt kan vi kalla svaret för Jesu ”programförklaring!” Genom dessa två bud kan vi vandra med Jesus om vi är villiga att följa dessa två kärleksbud. Dessa bud är vår vägledning i allt vi gör, säger och strävar efter att ge.

32 (G) Den skriftlärde sade: "Du har rätt, Mästare, det är sant som du säger. Han är en, och det finns ingen annan än han. Mark.12:32

Den skriftlärde instämmer gillande i svaret som Jesus ger till honom.

 34 När Jesus hörde att mannen hade svarat klokt, sade han till honom: "Du är inte långt från Guds rike." Sedan vågade ingen fråga honom något mer. Mark.12:34

Versen som Markus skriver här, har mycket att lära oss!

·         Kunskapen räcker inte – den tillhör hjärnan.

·         Guds rike är nära – vägen dit går genom hjärtas tro

·         Den skriftlärde är bara en armlängd från Guds rike – han uttalar inte sitt ja till Jesus.

 

Paulus skriver följande:

15 (L) Därför, när jag nu har hört om er tro på Herren Jesus och er kärlek till alla de heliga, 16 (M) kan jag inte sluta tacka Gud för er när jag nämner er i mina böner. 17 Jag ber att vår Herre Jesu Kristi Gud, härlighetens Far, ska ge er vishetens och uppenbarelsens Ande så att ni får en rätt kunskap om honom. 18 (N) Jag ber att era hjärtans ögon ska få ljus så att ni förstår vilket hopp han har kallat er till, hur rikt och härligt hans arv är bland de heliga 19 (O) och hur oerhört stor hans makt är i oss som tror, därför att hans väldiga kraft har varit verksam. Ef.1:15-19

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...