onsdag 24 augusti 2022

 


Markus evangelium

Dagens text: Mark.12:18-24

Helsingborg 3 juni 2021

 

Nyckelord v24

 

 

 

18 Till Jesus kom också några saddukeer[g], de som påstår att det inte finns någon uppståndelse. De frågade honom: 19 "Mästare, Mose har gett oss föreskriften att om någon har en bror som dör och efterlämnar hustru men inga barn, då ska han gifta sig med änkan och skaffa barn åt sin bror. [h] Mark.12:18-19

Vi kan nästa få uppfattningen att det råder en sorts kö fram till Jesus. Nästa grupp i kön är sadducéerna! Vilka var dessa män och vad var utmärkande för denna grupp. De trodde inte på uppståndelsen (de var en minoritet i fråga om uppståndelsen), de var överstepräster, välbärgade och samarbetade med de romerska makthavarna. Man kan påstå att de inte var särskilt populära. De var också övervakare av templet och dess ”renhet!”

De kom nu för att ”pröva Jesus” om just uppståndelsen.

24 Jesus sade till dem: "Tar ni inte fel, just för att ni inte förstår Skrifterna och inte heller Guds makt? 25 När de döda uppstår gifter de sig inte och blir inte bortgifta, utan de är som änglarna i himlen. Mark.12:24-25

Efter det långa och invecklade exemplet som de redovisade, blir Jesus svar till dem mycket skarpt och samtidigt avslöjande. Jesus menar att de varken förstår Skrifterna, inte heller Guds makt. De har vad vi kan kalla en inomvärldslig teologi, som vi ofta benämner som liberal teologi. De är alltså ”frisinnade.”

26 (D) Men när det gäller de dödas uppståndelse, har ni inte läst i Moses bok vid stället om törnbusken hur Gud sade till Mose: Jag är Abrahams Gud och Isaks Gud och Jakobs Gud?[i] 27 Han är inte de dödas Gud, utan de levandes. Ni misstar er grundligt." Mark.12:26-27

 

Vi bör läsa Jesu svar till dem som ett svar till oss. Jesus vill att vi alla ska som följer honom ska veta ”vem” han är och ”vem” han representerar. Jesus är en spegelbild av Gud.

V27 är en stark tillrättavisning över allt vad liberal teologi innebär och hur farlig den är, om vi inte är ”hemmastadda i Guds ord. Gud lever, Jesus lever och den helige Ande är i full verksamhet. För att detta ska bli levande måste vi tro det som Bibeln berättar för oss. För att få helheten går det alltså inte att ”plocka bort” något från Guds ord.

Försök köra en bil där det fjärde hjulet är av monterat, du kommer inte långt!

Jakob skriver följande till oss:

10 (I) Bröder, ta profeterna som talade i Herrens namn till föredömen i att lida och vara tåliga. 11 (J) Vi kallar dem saliga som håller ut. Ni har hört om Jobs uthållighet och sett hur Herren till slut gjorde med honom. Herren är rik på kärlek och barmhärtighet. Jak.5:10-11

Varför denna text!

Jo, vi som tror att Guds ord är Guds ord har en kamp framför oss i att försvara och förklara Bibelns texter. Vår kultur trycker och trycker på för att ”förminska” Bibelns trovärdighet. De uppfattar Bibeln som ett hinder för deras sett att se på livet.

Be för vårt land, varje dag.

 

 

 

Inga kommentarer:

  Vem jag är i Kristus Del 10 Dagens ord: 5Mos.28:1-2 Tema: Jag är välsignad Helsingborg 7 december 2023 Hänvisningstexter 3Mos.26...